Igår fick jag en fantastiskt fin cykelrunda. Jag mötte en bil under en timme. Det var fridfullt men ovanligt. Däremot mötte jag ett 50-tal cyklister. Det är inte lika ovanligt. Lätta backintervaller stod på schemat. Det kändes bra och lovande. Hädanefter kommer jag att träna på min Canyon Aeroad (linjecykel) istället för min Canyon Speedmax CF (tempocykel).

För dagen står simning i simhallen samt löpning på löpararenan på tur. Den fina löpararenan ligger i det något ökända Magaluf. Allt är snyggt och kvalitén på materialet är mycket hög. Calvia har gott om pengar och prioriterar (precis som jag hade gjort som politiker) vägar och träningsanläggningar.

Arenan i Magaluf. Bakom 400-banan skymtar sprintbackarna i samma material. Runt banan ligger mjukt konstgräs. Som boråsare måste jag bara älska det.

Jag har bytt till nya snabbare tävingsdäck. Framförallt ett par som inte är slitna så jag riskerar punktering. Nu sitter ett par Schwalbe Ultremo ZX på cykeln. Betydligt lättare än mina gamla Michelin Pro 3 race. Jag bytte även slangar samt ventilförlängare. Äntligen får jag i mer än 6 bar i däcken. Det gör ordentlig skillnad.

Däcktips: Köp svarta däck. Färgade eller semifärgade däck har inte lika bra prestanda som helsvarta däck har. Det är sällan jag hört någon tipsa om det. Jag tror att Schwalbe rekommenderar svarta däck till de som är petigare med prestandan än utseendet.
Jag skulle också haft svarta däck. Dock var de slut. Skillnaden är självklart liten. Därför valde jag att köpa ett par silver/svarta istället för att åka runt med de gamla slitna däcken.

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /customers/7/3/7/andreaslinden.se/httpd.www/wp-content/themes/themetrust-create/inc/template-tags.php on line 681

4 Comments

  • Jag är skeptisk, körde med exakt sådana däck förra året på min vistelse på mallis, helt VÄRDELÖSA, inget grepp att lita på i kurvorna då det är lite fuktigt (läs tidiga morgonar), och då det är helt blött (regn) ska vi inte ens orda om. Efter 3 dagar med livet som insats med en massa framhjuls och bakhjuls släpp så hamnade dom i soporna och ett par Michelin Pro 3 hamnade på fälgarna igen, som natt och dag i fäste…

  • Har alltid kört på Michelin Pro3, men de är ju nästan omöjliga att få tag i nu. De vill kränga Pro4 däck istället. Gått över till tubdäck (-600 gram/paret) och kör Vittoria Corsa men är fortfarande en tattare vad gäller limning, efter inköp släppte bakhjulets tubdäck från fälgen så nu har jag limjobb ett par dagar….

    Allra bäst är att skrapa av allt skit på slitbanan med ett rakblad innan man sätter sig på cykeln. Många däck är helt djävla livsfarliga i blött väglag annars…

  • Som jag har förstått det så är även asfalten på Mallis lite lurig. mycket dieselspill, olja på vägarna. som blir riktigt halt när det regnar, har regnat.

    Nåt som kan bekräftas?

  • Intressant! Min kommentar blev dock lite väl lång för att inte klassas som en egen uppdatering. Jag sparar den och skriver om detta imorgon i bloggen. Tack för kommentarerna!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.