Nu har jag varit hemma i två dagar i vårat snöiga Sverige. Ingen höjdare att vara cyklist dessa tider. Det går väl att cykla ändå även fastän att jag hellre hade stannat kvar i Spanien tills all snön försvunnit. Man kan väl inte få allt här i världen så jag är helnöjd med lägret som jag precis varit på.

Lägret varade i åtta dagar och det var kanonväder alla dagar utom en. Den dagen regnade det ordentligt mycket och oavbrutet hela passet som varade i fem timmar. Övriga dagar hade vi klart eller halvklart och mellan 15 och 24 grader. Hotellet vi bodde på var inte mycket för världen men hade ett väldigt fint läge. Dessutom var det bra mat. Kändes inte som om man behövde mera eftersom vi tränade hela dagarna. Inget hotell som man skulle vilja bo på under semestern men utmärkt att bo på under lägret!

Här följer en träningssammanfattning från dag till dag.

Torsdag: Ankomst till Girona vid lunchtid. Resan gick bra. Det var väl inte superkul att gå upp halv tre på natten men sömnen tog jag igen i bilen och på planet. Packade upp cykeln och cyklade ca 3h med Emil. Det sprätte i benen kan jag lova med landsvägscykel och 20 grader! Värmen resulterade i ”kort-kort” såklart!

Fredag: ca 6 h distans i 20 gradig värme. Idag åkte vi ”punkarundan” en härlig runda med lagom branta backar som fungerar utmärkt att åka distans i. Dessvärre vilar det någon form av förbannelse över rundan eftersom vi bara har otur med punkteringar hela tiden. Vi fick nog 6 st punkteringar på två rundor.

Lördag: ca 5 h distans i ihållande ösregn och 10 grader. Passet var faktiskt roligt. Jag lämnade kartan hemma och hittade fina vägar och knöt ihop en härlig runda tillslut!

Söndag: 6 h distans Idag tog jag mig för första gången an Roccocorba. Den tyngsta backen i närheten av Banyoles enligt dom själva. Den var ungefär som väntat jobbig och smal och fin asfalt. Det var nyasfalterat halva backen och upp. Backen var 13.8 km och var 6.8% i snittlutning. Det blev 880 höjdmeter. De första fyra kilometrarna var dock väldigt lättåkta och var ungefär 1% i lutning vilket gör att resten av backen blev ordentligt brant med 15% på flera ställen. Jag tog ingen tid uppför men blev i alla fall trött. Utför var det svinkallt och jag åkte hem och tog på mig ett par riktigt varma sockar för att hålla moralen uppe på resten av passet.

Måndag: ca 5 h distans lite här och var och det blev berg och sol. En riktig gulddag! Vi tog oss an en stigning som går upp mot en väderstation. En riktig guldklimp var det! Den var inte särskilt brant och jag låg mellan distanstempo och tröskeln. Det var riktigt fin utsikt och varmt. Resten av rundan blev lika fin. Emil hängde på och vi fick många goa mil på små vägar nere på slätan.

Tisdag: 6 h distans, kalasväder och grymt bra humör. Lurade med stackars Emil på en ”genväg”… Vi var bland annat i ”Belgien” och ”Holland” (landskapet och vägen var väldigt lik i alla fall).

Onsdag: 7 h distans 186 km. Jag hamnade utanför kartan, blev en rejäl omväg. Gick på magkänslan och hittade tillrätta igen. Hittade en ny favoritbacke där det var grym utsikt och härliga serpentiner! Finaste rundan hittills, synd bara att den var så lång… Det var bra väder och benen var pigga i alla fall.

Torsdag: 4.5h cykel + 30 min löpning. Supersega ben första timman sen gick det bättre. Pulsen ville inte komma upp i över 120. Vi (jag, Rick och Erik) cyklade min favoritbacke återigen och denna gång var det ännu bättre, därefter blev det lite goa småvägar utan trafik i princip. Lite sällskap och ännu varmare gjorde att rundan trots att benen var lite sega gick snabbt.

Fredag: 5 h distans, 145 km. Gick fort hela tiden utom i de små byarna som jag åkte igenom. Cyklade till havet och fortsatte sedan utmed kusten. Många härliga vyer och frisk fläkt från havet i värmen. Skönt att få avsluta ett kanonläger med ett kanonpass!

Lördag: Hemresa. Visste inte om man skulle skratta eller gråta. Temperaturen sjönk plötsligt 25 grader men ändå skönt att vara hemma.

Totalt blev det 120 mil och 44 h träning. Låter kanske som en del men kroppen tog emot träningen bra och jag är helfrisk och pigg. I söndags morse noterade jag vilopulsen till 34 slag/min. Idag (måndag) vilar jag.

Med vänlig hälsning Andreas

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /customers/7/3/7/andreaslinden.se/httpd.www/wp-content/themes/themetrust-create/inc/template-tags.php on line 681