Var jag befinner mig just nu

Just nu har jag kommit en bra bit i min återhämtning från skadan, Plantar Fasciit, som jag haft i 7 månader. Jag säger inte att den är borta. Men jag känner inte av den. I september hade jag kanske 3-5 dagar där jag inte kände någonting av skadan. Nu i november har jag kanske haft 3-5 dagar där jag känt av skadan överhuvudtaget.

I det stora hela var det ganska väntat att jag skulle vara borta så pass länge. Ett halvår är en ganska normal tidslängd för min skada. För vanliga människor som åker på samma skada kan det dock sitta i betydligt längre.

Jag hann endast köra en halv tävling i år, i Portocolom Triathlon (111). Redan under cyklingen kände jag att jag inte skulle kunna avsluta loppet. Att skadan var allvarlig, trots att det bara kändes av väldigt lite.

portocolom-2016-23

Efter det gick min sommar åt skogen. Jag kunde träna väldigt lite. Även i simningen gjorde sig skadan påmind pga fotens sträckta läge. På cykeln kunde jag inte prestera något alls. Max 150w i 1h (ca 25km/h) under många veckor. Löpning var det då inte tal om. Jag testsprang lite i september. Men det var tydligt att det inte gick alls.

Sedan september har jag simmat ordentligt. I början kunde jag inte bensparka riktigt. Men numera kan jag simma på för fullt, även vad gäller benspark. Dock kan jag inte använda fenor. Det känns dock oviktigt i sammanhanget.

1070-simning-playadepalma-okt2016-22

Jag har också fått riktigt bra sällskap här nere av Rickard Carlsson. Vi har tävlat mycket mot varandra de senaste åren. Det är skönt att ha någon att träna med som är här nere länge. Då kan vi ha ett liknande upplägg. Jag har tidigare mest hakat på vissa när de har paniktränat i fem dagar på flykt från snön. Det är då svårt för mig att hitta någon bra rytm. Givetvis är det socialt positivt. Men träningsmässigt inte lika mycket.

cala-mesquida-betlem-sep-33

Ovan: Simning i Cala Mesquida

boråstri_pris

Ovan: Jag och Rickard Carlsson i Borås triathlon 2013 (?)

Vad som är absolut bäst är att jag nu även kan cykla obegränsat. Jag är inte där jag var tidigare. Men det är inte så tokigt längre. Och jag lär vara tillbaka på hög nivå igen redan i januari. Mitt mål var att lösa 425w i 20min i januari. Nu får jag nog sikta på 405w istället. Sedan kommer jag att nöja mig med 410w. Det innebär att jag har en tröskel (enligt min egna individuella uträkning) på ca 380w (1h FTP).

Vad jag sedan kommer att sikta på är att få upp min förmåga att hålla en hög intensitet i förhållande till tröskeln (IF). Detta gör att jag kan nöja mig med att underhålla min cykelförmåga framöver för att fortsätta att fokusera på simningen. +10h simning per vecka är svårt att få in om jag ska fokusera på cyklingen samtidigt.

1322-cykling-andratx-andreaslinden-26

1328-cykling-andratx-andreaslinden-27

Nu i veckan har jag dessutom sprungit. Det kändes bra. Visserligen var det bara på konstgräs. Men konstgräs är i alla fall hårdare än sandstranden jag sprungit på de senaste månaderna. Totalt sprang jag två kilometer i ca 5min/km. Det är både kort och långsamt. Men det är en grund.

Jag blev inte sämre av löpningen utan kommer att försöka öka den efterhand. Imorgon testar jag 2,5km i samma hastighet. Nästa vecka hoppas jag på 3km.

1624-andreas-linden-nov-2016-1

Även om allt gått långt ifrån vad jag hade tänkt mig i år så är jag ändå lycklig. Jag har saknat träningen och är lyckligare nu när jag både kan träna och sträva. Men jag har ändå haft ett riktigt bra år, även om det inte är slut ännu.

andratx-2016-12

andratx-2016-36

De senaste tre månaderna har jag fått för mig att jag kommer att lyckas bli en så bra simmare att jag kommer lyckas hänga med förstagruppen. Kanske inte redan nästa år. Men jag är säker på att jag kommer att lösa. Målen för våren i simningen är sub 10min på 800m och sub 2:15 på 200m. I 50m-bassäng med start från pall. Det sammanfattar nog den fysiska kapacitet som krävs. Jag måste sedan addera erfarenhet och taktik också.

1151-simning-playadepalma-okt2016-45

Hemvägen fick ett mål

I våras var jag självutnämnd Strava-kung här på Mallorca. Jag var urstark på cykeln. Min simning var bättre än tidigare. Och min löpning var även den väldigt bra. Jag hade säkerligen kunnat sätta ett rejält PB på en hel Ironman ifall jag hade kört en i mars. Men sen skadade jag mig. En fotskada som berodde på många olika detaljer. Sulor, pedaler, sträckning i låret, fotvalv och hög träningsdos. 2016 gick därmed åt helvete.

Sedan september har jag kommit tillbaka allt mer. Dessförinnan, ända sedan maj månad, har all träning jag gjort bara lett till mentalt tuffa bakslag. Trots att hela september blev en lätt upptrappningsmånad för simningen har jag redan hunnit med över 150 000m sedan dess.

portocolom-2016-27

Det är ingen större fråga om motivationsbrist. Jag har motivation så det räcker för att gasa i flera år utan framgång. Att idag få ett mål för allt gasande var underbart. Det gav mig faktiskt en extra dos livsglädje.

Inte för att jag var ledsen förut. Jag är oftast glad och lycklig. Men att få Ironman Sweden som mål 2017 höjde mig ett snäpp. Lite som att boka en resa någonstans. Det ger också mer livsglädje. Inte bara själva semesterveckan utan även förväntningarna innan.

Att jag var först med att släppa nyheten var kanske inte så konstigt. Jag har uppdaterat Ironmans proffseventlista ett par gånger om dagen i flera veckor. De senaste dagarna har jag förstått att det var på gång. Så då har jag inte ens brytt mig om att stänga ner sidan. Jag har haft listan i en flik som jag uppdaterat om och om igen.

När jag fick beskedet bokade jag upp min familj, Simon och Ida direkt. Jag kommer aldrig glömma hur mycket det betydde att ha dem där.

Hur jag inte ville släppa taget om dem efteråt, av glädje och tacksamhet. Hur jag levde resten av loppet på när jag fick syn på min morbror stod och viftade med hela kroppen och vrålade åt mig att jag låg trea efter cyklingen på Öland. Hur Micke Thorén vrålade varje löpvarv och kramade mig så hårt att jag fick kramp efter målgång.

ironman-kalmar-2015-2-48

ironman-kalmar-2015-2-23

En av de delar jag ser mest fram emot är att starta tävlingen som en helt annan triathlet. Nästa gång har jag erfarenhet, bättre aerodynamik och en betydligt bättre simkapacitet.

Idag är jag övertaggad. Fast egentligen inte. Övertaggad är annars ett destruktivt tillstånd. Mängden motivation måste dock ställas i förhållande till individens nivå av självbehärskning och kunskap. Jag må vara oerhört taggad. Men jag kan hantera det.

Det är tränandes eller tävlandes som jag känner mig hemma. Nu fick min väg hem ett mål. Jag är glädjetårigt glad för det.

ironman-kalmar-2015-5

Hjälp mig

Sedan 2012 har jag varit sponsrad av Canyon. Det är egentligen ”hela tiden”. Alltså från det att de kom in på marknaden och började få sina cyklar recenserade och intressanta. Till dagens läge där de är en av de mest populära cykelmärkena i världen. Jag kommer att fortsätta med Canyon. Vi passar bra ihop med vår strävan mot att hela tiden utveckla och förbättra allt. In i minsta detalj.

I detta ändamål behöver jag ingen hjälp. Men det vore väldigt intressant att veta hur många försäljningar jag bidragit till. Det är det jag behöver hjälp med.

Om du har köpt eller planerar att köpa en cykel från Canyon och fått någonting mellan direkthjälp eller bara inspiration från mig, så vore det fantastiskt bra om du kunde skriva det till mig. Antingen som en kort kommentar till inlägget eller som ett privat meddelande i mitt kontaktfält. Få gärna med följande:

  • Ditt namn:
  • Cykelmodell:
  • Köpår:
  • Övrigt/motivering (inte nödvändigt):

Jag är för evigt tacksam om du hjälper mig med detta. Det är många försäljningar jag varit delaktig i. Och det hade varit intressant att se värdet av dem.

Här följer bilder på mina Canyon-cyklar jag haft de senaste åren.

canyon-speedmax-cf-slx-ltd-2016-3

Canyon Speedmax CF SLX LTD, 2016-nu

andreas-linden-port-de-soller-cycling-10

Canyon Aeroad CF SLX LTD, 2015-nu

canyon-speedmax-andreas-linden-2015-61

Canyon Speedmax CF SL, 2013-2016

cykelmek_canyon

Canyon Speedmax CF, 2012-2013

Canyon Aeroad Custom

Canyon Aeroad CF SL, 2012-2014

Canyon CF

Canyon Ultimate CF (F10), 2011-2012, tillfällig lånecykel i väntan på min Aeroad CF

En miljon meter

Jag använder normalt inte volym som ett mått på träning. Särskilt inte som ett mått på träningseffekt. Däremot använder jag det som mått på träning när jag blandar in fördelningen av intensitet. I löpningen kan jag göra det under upptrappningsperioder. Då har jag knappt någon hög intensitet alls utan nästan uteslutande lugna pass. Men när jag är igång ser jag mer till de specifika passen än till veckovolymen.

I min simning har jag dock lagt upp ett volymmål. Till den sista september nästa år ska jag ha simmat en miljon meter. Alltså 1 000 000m, 1000 kilometer eller 100 mil.

Jag kommer dock vara noga med att fördela mina meter så att det blir så givande som möjligt. Hur fördelningen bör se ut är jag lite osäker på. Men just nu siktar jag på 60% lätt/blandsim, 30% strax under tröskel och 10% över tröskel. Under passen försöker jag få till ca 10-20% ryggsim. Ifall det är ett lätt cirkulationspass simmar jag säkert 30% ryggsim.

Anledningen till att jag simmar så mycket ryggsim är att försöka motverka sämre hållning och därmed skador. Sämre hållning får jag framförallt av jobb. Lyckligtvis jobbar jag säkert hälften så mycket som jag gjorde för ett år sedan och kanske endast en tredjedel av vad jag gjorde för tre år sedan. Det har faktiskt gjort underverk för min simning att inte ha så många timmar framför datorn.

cala-mesquida-betlem-sep-21

Min förhoppning är att dessa 1 000 000 meter ska göra att jag blir så pass bra på att simma att jag kan hänga med täten eller i alla fall andragruppen upp ur vattnet. Jag får vara lite taktisk och välja lättare simbanor med våtdräkt, gärna i insjöar, för att vara med uppe tidigt. Är jag bara 1-2min efter bör jag kunna komma ikapp de flesta relativt snabbt så länge det går rätt till där framme i täten.

För det är just därför jag MÅSTE blir bättre på att simma. Det ser för jävligt ut på alldeles för många tävlingar. Draftingförbud verkar ibland vara en skröna. Motorcyklar och bilar bidrar ofta med löjligt mycket vindskydd. Om jag är med där framme så får jag i alla fall möjlighet att skälla på de som fuskar.

Nyttan av att ligga 12m bakom är gigantisk. Med bra tajming och förståelse för cykling går det att spara 30-50w utan problem under längre perioder. Även på 12m. Men sitter man på 4 meters mellanrum är det 70-100w. Kör man IM Barcelona i täten och har motorcyklar framför och bland sig kan man utan problem spara över 100w.

Jag föreställer mig att ifall jag håller 12m i en tätgrupp när de andra ligger på 4m så kommer det bli tydligt att de fuskar. Då förväntar jag mig att de lättare får en penalty. Annars ska de få se på fan.

ska%cc%88rmavbild-2016-10-02-kl-11-01-03

För att lösa tätgruppen behöver jag bli ungefär lika mycket bättre under de kommande 900 000m som jag blivit under mina senaste 100 000m. Det låter självklart att jag kommer klara det. Men det är långt ifrån självklart. I värsta fall får jag simma en miljon meter året efter. Och kanske året efter det. Fast det gör jag nog ändå. Det är kul att simma nu. Och ju mer jag simmar, desto roligare blir det.

Jag cyklar också. Men det går långsamt framåt. Jag hittar inte tillbaka till min trampteknik. Troligtvis pga den styrkan jag tappat i vänster fotled men som jag försöker jobba upp. För tillfället är jag ungefär 20-25% sämre än jag normalt är över olika intervalltyper. Löpmässigt kan jag springa max 90min/vecka på sandstranden. Det är trist men i alla fall mer än inget.

0038-andreas-cykling-calvia-2016-9

Här nedan kommer en video om min simning/träning här på Mallorca. Det är dock ganska många tusen meter sedan jag publicerade den här. Men det är vacker simning (omgivningen iaf).

Kan jag springa?

Det har varit lite tveksamt ifall löpträning varit möjligt under de senaste veckorna. Men under förra veckan verkade det vara okej. Jag fick klartecken från min sjukgymnast och var även iväg för diagnostiskt ultraljud som gav mig samma svar.

På måndag eller tisdag publicerar jag en ny vlogg igen. Då blir det film från Mallorca istället för Sverige.

Säsongsavslutning utan säsongsstart

I år är inget bra år. Jag var väldigt bra i våras. Men sedan skadade jag mig. Istället för att få ett ”genombrottsår” får jag ett helt år utan tävlingar. Min skada är liten men enveten. Det är så det brukar vara att ha plantar fasciit. Jag hade hellre brutit lårbenet. Då hade jag haft en tydlig skada och en tydlig förväntad läketid.

Jag har börjat vlogga på svenska nu också. Vloggarna kommer att dyka upp här på bloggen men också på Youtube. Detta var vlog #1.

andreas-drone1

 

 

Så cyklar du snabbt i Kalmar Ironman

Förra året (2015) hade jag snabbast cykeltid i Kalmar Ironman. Min snitthastighet landade på 41km/h vilket gav mig 4:25h över den 182km långa banan. Jag var egentligen inte särskilt väl förberedd rent fysiskt för att cykla snabbt över en IM-cykling. Däremot var jag taktisk och fördelade mina krafter väl.

Här har jag skrivit ner lite tips, steg för steg:

Materialval
Det som är viktigast i materialet är troligtvis hjulen. Ha inte högre hjul än du kan hantera. Tänk också på att det antagligen blåser mer på Ölandsbron och på Öland än vad det gör i Kalmar på morgonen/dagen innan. Viktigt är att du inte ska behöva hålla i bromshandtagen i onödan utan att du kan sitta i aero-ställning i princip hela vägen. Du förlorar mycket mer på att sitta upp, med händerna på bromshandtagen, än du gör på att ha lite lägre profil på dina hjul.

Asfalten är övervägande bra. Jag hade 8,0 bar i mitt framdäck och 8,2 bar i mitt bakdäck. Min vikt för dagen var ca 75kg.

ironman-kalmar-2015-3

Fötterna i skorna
Vänta med att få i fötterna i skorna tills efter rondellen. Efter rondellen kommer en lång lättåkt raksträcka. Trampa upp farten och få i fötterna i båda skorna. Det hinner du i god tid innan de börjar gå uppför vid bron.
Du bör ha fått i skorna i så pass god tid innan bron att du i backen till bron kan inta din första energi. Det är viktigt att börja med energiintaget så snabbt som möjligt. Tänk så här: Först fart, sen skor, därefter energi.

Bron till Öland
Nästan direkt under cyklingen kommer man till Ölandsbron. Här kommer det troligtvis att blåsa rejält från något håll. Spänn dig inte hårt. Var följsam i vinden och låt den flytta på dig något ifall det kommer en kastvind. Du tappar mycket på att spänna dig och streta emot. Då ökar även risken för att du vurpar. Det är ofta ens motreaktion på en kastvind som orsakar en vurpa, inte själva kastvinden.
Hetsa inte upp dig över hastigheten. Försök hitta en bra känsla. Du kan cykla hårdare här än du tänkt. Men slappna av när du kommit ut på vägen som går söderut på Öland.

I mot och sidvinden
Förutom att du bör försöka vara avslappnad i vinden bör du också göra dig lång. Oavsett om vinden kommer framifrån eller från sidan är det bättre att du gör dig lång, låg och aero än kort, kraftfull och vindkänslig. I de partier som bjuder på mycket vind kan du vinna mycket på att flytta fram armbågarna, flytta bak rumpan och försöka komma närmre ramen med bröstet. På så vis sparar du dig själv väldigt mycket motstånd. Detta måste du träna på hemma innan loppet. Det är en stor fördel ifall du har en effektmätare. Se då till att du kan hitta en sådan position där du inte tappar mer än ca 20% i kraft.

I medvinden
När det blåser medvind är det ett bra tillfälle att sträcka på sig, sätta sig mer bekvämt och inta mer energi. Du bör försöka inta din energi när du har så lite motstånd från vinden som möjligt. Jag tajmar alltid in uppförsbackar, medvindspartier, fartsänkningar mot kurvor och liknande för att inta energi utan att slösa för mycket energi.
Om du är skicklig på att dricka i farten kostar det dig 0,5s. Ifall du är normalskicklig kostar det 1s. Men om du är mindre skicklig kostar det 2-3s. Det låter lite. Men om du dricker var 10e minut och cyklar på 5h så kan du spara mellan 30-90s på att tajma det bra.

Canyon Speedmax CF Andreas Lindén

 

Början av Öland
När du kommer ut på vägen som går söderut på Öland bör du försöka hitta en rytm. Hitta din IM-belastning och håll dig där. Här är det många som förivrar sig. Du kommer ikapp dem sen. Låt dig inte påverkas av dem.

Bromsa inte i byn
Jag avsäger mig ansvaret ifall du vurpar. Men du behöver inte bromsa i Mörbylånga ifall det är torrt. Börja rulla och öka inte farten så mycket mellan kurvorna. Var dock försiktig med tanke på att det finns en langningszon där.

ironman-kalmar-2015-2-33

Bromsa knappt någonstans
Jag bromsade totalt 5 gånger under Kalmar Ironman. Det kostade mig lite tid men sparade mig en hel del kraft. Bara när det var absolut nödvändigt bromsade jag. Annars rullade jag eller tog kurvan väldigt snabbt. Reka gärna banan innan så att du inte bromsar i onödan. Det är onödigt. Det är mycket tuffare att accelerera till tävlingsfarten än det är att bibehålla tävlingsfarten.

Varvningen
Det är lätt att bli övertaggad och cykla supersnabbt i rondellen i Kalmar. Så mycket folk och så mycket stämning. Om du har lätt för att bli för ivrig rekommenderar jag att du gör som Fredrik Bäckson. Behåll öronpropparna du använt under simningen under resten av racet.
Efter varvningen kommer flera kurvor. Du behöver inte bromsa i dem heller. Men reka dem gärna innan. Och återigen, skyll inte på mig ifall du vurpar.

Rakan på fastlandet, norrut
Få upp farten tidigt efter varvning. Sen ska du bara bibehålla den. Men på den långa rakan går vägen svagt uppför och svagt nerför väldigt ofta. Acceptera terrängen och håll din plan. Men tänk på att en uppförsbacke inte är över förrän du fått upp tävlingsfarten igen. De där sekunderna som du vilar i låg hastighet på krönet kommer att kosta massor av tid över 182km.
Jag har en något högre belastning i uppförsbackar än jag har när det är platt. Likadant har jag en lägre belastning när det går utför. Anledningen är att man får mer valuta för kraften man trycker när det går långsamt än man får för kraften när det går snabbt.

vatter-challenge-2015-6

Mysvägarna på fastlandet
Om du ska reka någon vägsträcka innan så är det denna. Här är det mer tekniskt och de skymda kurvorna kan lura en ordentligt. Se till att få koll på dem innan. Här behöver du bromsa ett par gånger, tyvärr.

Vändpunkten
Här är ett perfekt tillfälle att vinka, heja eller peka finger åt dina konkurrenter. Du kan också hämta massor av fart och cykla med stängd mun. Eller så gör du något så kreativt som att ta tiden. Memorera platsen där du möter dem. Ta sedan tiden för hur lång tid det tar för dig att komma dit.

Rakan på fastlandet, söderut
Här gäller samma taktik som för samma raka norrut. Dock är det svårare här. Många (alla?) börjar bli trötta. Då är det lätt att bli osäker på sin förmåga. Vanligt är då att stirra blint på cykeldatorn och stressa upp sig för en låg hastighet. Ett bra knep är dels en effektmätare. Om du inte har en kanske du kan se lutning på din cykeldator. Genom att hålla koll på lutningen kan du ursäkta din hastighet och hålla lite bättre koll. På en bred väg kan det annars vara svårt att bedöma lutningen med trötta ögon.

Mot T2
Du måste få ur fötterna ur skorna innan du kommer in i den sista rondellen i Kalmar. Optimalt är att dra ur fötterna ur skorna efter den sista högerkurvan i medlutet mot växlingsområdet. Då har du ett par hundra meter på dig.

ironman-kalmar-2015-2-45

Jag kan coacha dig
Vid sidan av min satsning är jag coach. Efter Ironman Kalmar har jag två platser över då två adepter är nöjda och avslutar med sin triathlonsatsning. I dagsläget har jag en som är nöjd och har avslutat efter en annan Ironman. Mina coachningpaket kostar från 1200kr och uppåt. Jag har möjlighet att dra igång coachning redan idag. Dock bara med en adept. Minst två coachningplatser till är öppna från den 1a september.

Läs mer om min coachning här.

Lycka till!

ironman-kalmar-2015-2-10

Begagnade grejer säljes

Jag har en hel del grejer att sälja. Se listan nedan och använd kontaktformuläret under ”Kontakt” i huvudmenyn ifall du är intresserad av något.

Komponenter

—————————————————————————————————————————————————————

Quarq Elsa R GXP 172,5, effektmätare, skick 5 av 5 – 7400kr (uppdaterad 9 augusti med ett nytt vevparti då det andra, Elsa RS, är sålt)

Använt under slutet av 2015 men inte alls under 2016. Mycket fint skick. Passar alla standardklingor med 130bcm och 5 bultar. Sram Red 22-klingor ingår. De passar Shimano och Sram 11-delat.

Bilder kommer inom kort. Kan också mailas på förfrågan.

—————————————————————————————————————————————————————

Selle Itala CX Zero SLR, helt ny – 800kr (prissänkt med 1000kr)

Jag köpte en Selle Italia CX Zero i vintras bara för att i våras inse att den inte passade infästningen till min sadelstolpe. Istället för att byta ut hela cykeln säljer jag därför sadeln. Även fast jag egentligen länge velat ha just en sådan sadel.

Enligt Selle Italia är vikten 96 gram. Enligt min våg landade vikten dock på 122 gram. Allt är alltså som det ska vara då man bör räkna med att lägga på ca 30% på alla viktangivelser som Selle Italia ger.

Sadeln är helt ny och skickas/lämnas i i originalförpackning med silikonskyddet runt.

Viktigt är att titta på bilderna. Sadeln passar t.ex. inte på en Canyon Aeroad CF SLX från 2015. Däremot passar den på alla andra Canyon jag har hemma.

Foto 2016-07-25 16 34 25

Foto 2016-07-25 16 34 35

Foto 2016-07-25 16 34 50

—————————————————————————————————————————————————————

Selle Italia Optima Teknologika, utan pad. Med flaskhållare. Lock saknas. Skick 4 av 5 – 450kr

Passar bra till kortare lopp. Flaskstället är inte optimerat för stora flaskor. Undvik därför flaskor större än 500ml.

IMG_2328

—————————————————————————————————————————————————————

Sram Red vevparti 165mm, GXP. Skick 5 av 5. Nästan nytt. Med 53/39 klingor. 130bcm. – 1000kr

Använt i ca 1 månad 2015. Det syns att det är använt men funktionellt är det i princip i nyskick.

IMG_2355

 

—————————————————————————————————————————————————————

En livsnjutare

Min bild av en livsnjutare var annorlunda när jag var yngre. Jag trodde då att det var en rökare med gula byxor som körde en dyr cab för lånade pengar. Kanske hade jag rätt i att den allmänna bilden såg ut så. Den ser kanske fortfarande ut så. Att en livsnjutare tar för sig av livet och uppenbart. Men jag tänker att de inte riktigt vet. Att de inte förstår att man kan njuta av livet på andra sätt.

Tänk om en livsnjutare hade fått testa att vara i min kropp för en vecka. Här på Mallorca. Det är här jag är och njuter av livet. Jag är en livsnjutare. Jag vet exakt vad just jag älskar och njuter av. Men det kräver också min fysik.

Föreställ dig att springa uppför en backe i 4km. Den är brant och det går inte särskilt snabbt. Men det är fortfarande ett rappt löpsteg. Det går ganska lätt. Utan mjölksyra. På toppen finns en platå där du springer på en rygg med utsikt över hela världen. Du springer ner till nästa by. Vandringsleden som du precis avklarat på en timme har en uppskattad tid på sex timmar. Därför springer du både en och två till innan du är nöjd med dagen. Du är märkbart tagen av löpningen. Men att ha besökt de platserna får dig att känna dig odödlig. När dagen slutar kan du inte sova. För du tänker på vad du ska göra med din kropp imorgon. Hur snabbt den kommer att cykla över bergen och sedan hem igen.

Löpning Valldemossa Deia 15

Löpning Valldemossa Deia 13

På kvällen är du hungrig. Du vet att du spenderade så mycket under löpningen att du kan och behöver äta hela kvällen. Mat kan aldrig smaka så gott som när man är utmattad. Vatten är den godaste dryck du kan tänka dig (Pep Lemon är klar tvåa) när det enda du haft ovan dig är solen.

Dagen efter gör du samma sak igen. Men du cyklar på morgonen. Under cykelturen kommer du 50km och får se allt från ett annat håll. Dessa 50km går på 1,5h. Du är inte ett dugg trött efteråt. Lite törstig och löpsugen. Men inte mer. Du ger dig upp i bergen för att springa igen. Med enbart en karta och ett par outtröttliga ben ska du utforska en ny led. Efter en timmes löpning har du inte sett en enda människa. Du springer vilse där stigen oförklarligt bara försvinner. Men du blir inte orolig. För du vet att du orkar springa tills du hittat rätt väg igen. Som i ett riktigt tröglöst sudoku måste du alla möjliga vägar och dess kombinationer i två timmar innan du finner rätt väg igen. Det gör inget. För att komma vilse var en del av målet. Det är då tiden går, spänningen ökar och verkligheten försvinner.

andreas-linden-port-de-soller-cycling-4

Löpning Valldemossa Deia 12

Att träna ensam får mig att känna mig ensam. För mig är det en positiv känsla. Jag tycker om att tänka. Framförallt tycker jag om att tänka när jag rör på mig. Det är då jag får alla bra idéer. Det är då jag kan visualisera. En elitidrottares meditation. Visualisering ger mig strävan. Och strävan ger mig lycka. Jag älskar att vara på väg någonstans. För ögonblicket och i livet. När jag hittat min lycka har jag hittat meningen med livet. Det är så jag definierar en livsnjutare idag. En livsnjutare är en person som har funnit meningen med livet.

 

 

”Idag löser jag det”

Det är något av det första jag tänker varje dag när jag vaknar. Att jag på något sätt ska lösa min skada. Det är ingen allvarlig skada jag har. Men plantar fasciit har en tendens att vara en väldigt långdragen skada. Det största problemet är att plantar fasciit inte läker. Kroppen slutar agera för att läka skadan. Därför går man ofta på det med stötvågor. Vilket jag också gjort/gör. Men det går långsamt.

Idag tror jag att jag kommit ytterligare ett steg på vägen när jag flyttat klossar, testat fler skor och bytt pedaler. Igen. När jag är skadad eller på något sätt inte riktigt får ut det jag vill av kroppen gör jag allt för att lösa det. Därför har jag t.ex. 11 olika cykelsadlar och 7 par cykelskor.

Idag är jag allt mer inne på att mina cykelskor/pedaler orsakat min plantar fasciit. Jag har antagligen trampat för mycket med stortåleden under ett par veckor då jag cyklat väldigt mycket. Det är i princip omöjligt för de flesta. Men med 15h cykling i veckan varav säkert 3h med en belastning på och strax över tröskel, är det nog möjligt. Lägg därtill att jag har (hade) en tröskel nära 400w. Det är inte så vanligt. 400w innebär ungefär 40kg per tramptag för mig. Med fördelningen i tramptaget inräknad så återstår kanske 30-35kg i tryck varje tramptag.

andreas-linden-port-de-soller-cycling-8

Jag har justerat det jag misstänker har lett till skadan. Men det verkar inte riktigt räcka till. För efter ett enda cykelpass blir jag sämre. Även om det är lätt. Jag gör inte sönder något igen av att cykla. Men jag kanske förlänger rehabtiden med ett par dagar. Dock finns det en möjlighet att jag kommer att kunna cykla väldigt snart om jag bara hittar rätt metod/inställningar.

På onsdag i nästa vecka åker jag hem till Sverige för mer undersökningar/stötvågor. Sedan vill jag tillbaka hit så snart som möjligt för att träna inför Ironman Mallorca den 24 september. Även den tävlingen börjar hamna i riskzonen för att inte bli av. Men oavsett kommer jag nog att kunna simma/cykla. Löpningen blir eventuellt bara några kilometer eller upp till en halvmara för mig. Längre än så är jag osäker på om jag vågar springa även om jag skulle vara träningsbar inom två veckor.

Imorgon vaknar jag med nya förhoppningar. Och så fortsätter det. Men jag tror ändå att jag kommit långt idag. I helgen ska jag testa det jag kommit fram till under en lätt cykeltur.

andreas-linden-port-de-soller-cycling-7