Jag håller på att gå ner i vikt igen. Sedan december månad har jag tappat ett par kilo. Dock har jag ingen våg. Att jämföra vikt på en våg ger inget bra kvitto för hur kroppen förändras. I sommar kommer jag att använda en våg som verktyg, men då bara för att se hur min vätskeförlust ser ut under träningspassen. Det bästa reskapet är en spegel. En synlig förändring ljuger inte.

En av de tillfällen då jag haft lägst procent kroppsfett var Superklassikern 2010. Jag hade tappat från 77 till 71,5 kg. Bilden ovan är en dokumentation under dagarna efter.

Även denna bild är tagen efter Superklassikern 2010.

Denn bild är tagen ca en vecka innan Superklassikern. Jag har aldrig varit så genomtränad som jag var här. Förutom att jag klarade Superklassikern på 19:46 h kunde jag göra 18 chins, 19 pull-ups, 25 dips och 5 muscle-ups.

Min bror är den enda i världen som har förmågan att tappa i vikt från en kroppshalva i taget.

I juli 2010 hade jag gått upp två kilo igen. På grund av en muskelbristning i vänsterlåret kunde jag bara styrketräna överkroppen i en månad.

I augusti hade jag skapat mer muskler på överkroppen. Jag var även något fetare.

Vid denna tid var jag riktigt stark. Min överkropp var dock lite för stor för löpning.

I maj 2011 var jag mindre och hade simmat mycket mer. Styrketräningen hade också fokus på simning. Detta gjorde att min överkropp blev mer V-formad.

I december 2011 var jag betydligt fetare än jag varit ett halvår innan.

Nu har jag tappat mycket muskler och en hel del fett. Min vikt ligger nog kring 73 kg. När jag tävlar kommer jag försöka ligga kring 70-71 kg. För cyklingen spelar det ingen större roll. Det är på löpningen jag märker stor skillnad på något kilo. Numera gör jag dock bara 12 chins och 10 dips. Det handlar mest om ovana. Bilden är tagen för några veckor sedan. Idag är jag nog närmre 72 kg.

För att tappa i vikt äter jag mindre än jag gör i vanliga fall. Jag brukar äta på mindre tallrikar. Svårare än så är det inte. För att dämpa muskelförlusten äter jag lite mer protein än vanligt. Något ägg extra till frukost och lite parmaskinka till maten osv. Viktnedgång handlar om kontroll och varsamhet. Tyvärr handlar det ofta om att försöka trolla fram en ökad metabolism. Alltså en ökad förbränning genom att äta annorlunda.
Det enda jag undviker eller intar väldigt lite under en viktnedgång är alkohol. I vanliga fall dricker jag inte mycket. Men ett glas vin till maten tar jag flera gånger i veckan. Under viktnedgången blir det bara någon klunk. Om ens det. Alkohol får stark inverkan på en känslig kropp. Och under viktnedgången är kroppen känslig.

2 Comments

  • Hej Andreas! Intressant att läsa om dina tips och nya utmaningar. Jag funderar dock på en sak: De här me långtidtansträning, är de verkligen hälsosamt att träna ca 3-4 utan att äta ngt alls och sedan äta frukost? Jag har tränat så ett år ca nu och i början gick de ju bra, märker dock inget större skillnad i min fysik eller kondition. Ofta blir de konditionspass varvat me styrkepass utan mat i magen. De sägs att detta bryter ner kroppen bara, eller hur funkar de egentligen? De svåra är ju att hålla hjärnan i fokus under hela passet. Kan man förbränna fett på detta sätt och samtidigt behålla sina muskler. Jag mätte mig och hade fettprocent på 18,2% de är ganska mkt, men lite för att vara tjej. Inget farligt, men ändå under de normala för en Svensson. Kör du alltid så långa pass utan mat? Bryter du inte bara ner kroppen då? Många frågor, men viktiga saker. Min kräningsutveckling står still just nu och jag är väl rätt nöjd iof då jag inte satsar på ngt speciellt. Men mina frågor grundar sig i att jag är orolig för att kroppen tar stryk av detta i längden.
    Ha d gott och lycka till me din tränining!!
    Mvh Mia, en sann Onyxare=-)!!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *