Världscupen för juniorer i Kanada, fortsatte på onsdagen med ett 84 km långt linjelopp. Lars Andersson blev tolva i en 51 man stor huvudklunga och Edwin Wilson 17:e. Våra övriga deltagare gjorde ett mycket fint lopp genom att alla fanns med bland de 50 bästa i sammandraget, ett fyrtiotal sekunder efter ledaren Mark Hinnen, Kanada.
Dagens etapp kördes med en mycket hög snittfart, delvis på grund av medvind under en stor del av etappen. Tobias Larsson som körde mycket bra på bergsprisen igår hade idag ingen större chans. Backarna var av « McEwen-typ « , för lätta. Halva klungan spurtade med.
Som vanligt fanns de traditionella vurporna med även idag, liksom ett 20-tal punkteringar. Inga drabbade dock de våra! En viss skicklighet krävs i dessa sammanhang, det är inte i täten det punkteras och vurpas i allmänhet. Ligg högt upp, kör nära mitten – enkelt?
Tävlingen avgjordes med ett varvlopp i staden Senneterre, sex varv x 2.8 km. Andreas Lindén, som var väldigt aktiv första linje-etappen, fortsatte idag. Tillsammans med ytterligare en åkare gick han loss och fick snabbt tio sekunder när ena flaskstället lossnade!
Normalt inget problem, men det var länge omöjligt för Andreas att få loss stället. Ena foten slog i varje pedalvarv! Utbrytarkompisen körde dessutom fel!! Så blev han uppkörd och fanns med i klungan hem. Så spurten då. En mycket snabb sådan som sagt, Tobias Larsson på topp 150 meter från mål!
Nu hade han inte riktigt koll på läget utan hamnade själv ute i vinden och gav upp. Här finns emellertid kapacitet när vetskapen om kunskapen harmonierar. Lars Andersson fanns nu med på topp liksom Edwin Wilson.
Alla svenskar fanns med i tätgruppen, vilket var flott. Peter Sundström tappade några sekunder på grund av att man delade en tid i tätklungans spurt. Många blev avhängda idag!
Det fina vädret idag var tillbaka, vilket betydde plus 25 och sol. Tidigt i morgon blir det uppstigning för de aktiva kl. 05.00 (kanadensisk tid). Då handlar det om tempotävling, start i en gruva, mycket brant backe, men något kortare sträcka än ifjol. Ett logistikproblem som kräver en del planering liksom ett GP-lopp lite senare!
Lännart Gustavsson