Nu har ni sett schemat. Jag tänkte förklara lite detaljer och uttryck i detta inlägg.

Anaerob träning = När musklerna arbetar under syreskuld

Aerob träning = När musklerna arbetar med tillräckligt mycket syre

Den pulszon där man kliver över och bildar mer mjölksyra (>4mmol) än kroppen klarar av att ta hand om kallas mjölksyratröskeln.

Min tröskel är vid ca 185 (95% av maxpuls) när jag är utvilad och betydligt lägre när jag är sliten.

Jag väljer att träna hårt de dagar som jag har inplanerade för träning och ta två vilodagar per vecka. Detta är för att fokusera på att kunna cykla riktigt fort och inte bara länge. Det finns många som kan cykla länge men få som kan cykla riktigt fort.

Under varje vecka kommer jag ha fokus på två dagar. Det är det dagar som jag har planerat in backintervallpass. För att bli en bättre cyklist behöver jag bli bättre på det jag är bäst på. Min specialité är backar. Det man övar blir man bra på. Så enkelt är det.

Jag använder mig av löpning som Vo2-maxträning. Med stavar dessutom. Detta för att aktivera större och fler muskelgrupper i kroppen för att kunna pressa mitt redan höga Vo2-maxvärde.

Vo2-max = Ett värde på syreupptag

Med flera styrkepass hoppas jag kunna öka i muskelmassa för att pressa syreupptaget ytterligare. När jag sedan slutar styrketräna kommer denna extra, onödiga massan trilla av samtidigt som jag förbättrat mitt syreupptag.

Jag fortsätter förklara vidare vid senare tillfälle. Jag kommer då gå in lite mer på problemen och kompromisserna samt vad som jag har prioriterat.

///Andreas

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *