”Jag ska bli egenföretagare. Men först måste jag bara komma på en riktigt bra idé.” ”Det är omöjligt, jag är kommer inte på något!”

Jag har hört ovanstående fraser sägas många gånger. Men väldigt sällan har jag klappat personen i fråga på axeln med kommentaren: ”Det kommer, det kommer.” Istället förklarar jag hur en affärsidé eller en idé i allmänhet lättats skapas. Det är precis den förklaring som jag tänkte skriva ner här. Enklast är att jag börjar i din ände.

Du har ett kontor, en rutin, en vardag, ett arbete och en vana. I ditt jobb ingår det att du ska hitta på idéer. Du ska lösa problem och skapa nya arbetssätt. När du precis blev anställd kryllade det av idéer inom dig. Du hade den ena lösningen efter den andra. Men på senare tid verkar det vara svårare. För att inte säga omöjligt. Du tror att det beror på att du inte kan koncentrera dig, eller på att du hela tiden får mail som du måste svara på. Du blir störd av kollegor som kommer med kaffe och skickar busiga VB-mail.
För att hitta svaret måste vi hoppa till lösningen. En lösning uppstår av kreativt tänkande. Men vad är kreativt tänkande? Är det inte när man sitter tyst på sitt kontor, tittar snett upp i taket och tuggar på sin multibakteriella blyertspenna? Nix.
Kreativitet kan vi framkalla på flera olika sätt. Gemensamt är dock att du inte ska tänka på att tänka. Självklart ska du styra dina tankar kring problemet och lösningen. De två olika metoder som jag främst använder mig av är metaforer och sinnesstimulans.

Metaforer är liknelser. Du ersätter ditt problem med något helt annat. Tänk så här:

Du befinner dig i en depression. Byt ut ditt humör mot en cykelrunda. Depressionen kan motsvara en oändligt lång uppförsbacke som du står framför, fylld med ångest(mjölksyra) och tom på vilja(motivation). Det gör ont och du vill egentligen inte åka upp.  Du kan inte vända hem. Det finns bara en väg(vägen ur en depression går genom dig själv). Och nedförsbacken(tidigare lycka), innan denna uppförsbacke som du befinner dig i, är ännu längre och tuffare. Den enda väg hem är uppför backen. Hur illa det än känns så måste du ta dig upp. Backen är som brantast i början. Men ju längre du cyklar desto mer kommer den att plana ut(vägen ur en depression är en positiv cirkel som gör att det går lättare och lättare ju närmre lyckan du kommer). Ibland kommer det ett brant parti(återfall). Men om du biter ihop extra hårt så kommer du upp till toppen(ur depressionen).

Texten ovan beskriver hur en deprimerad person kan likna sin depression vid en cykelrunda för att kunna hitta en lösning och framförallt motivera sig till att ta sig ur svackan. Allt jag skrivit ovan går att byta ut mot depression. Men det är ett negativt ord. Och personen har uppenbarligen ingen lösning. En cykelrunda är hälsosam, spännande och positiv. Med ett positivt ord kan vi lättare skapa en positiv lösning.

En annan vanlig och mycket simpel metafor är ”nyckel”. T.ex. ”nyckeln till ditt hjärta”. I denna metafor kan ”nyckeln” symbolisera dig och ”ditt hjärta (eller låset)” står för flickan du älskar. Låt oss säga att problemet är att hon inte älskar dig tillbaka. Utifrån nyckeln vs. låset kan vi hitta ett antal olika lösningar eller möjliga diagnoser.

Din nyckel kanske inte passar = Du är inte den hon är ute efter,
Du sätter i din nyckel upp och ned = Du visar henne inte ditt riktiga jag,
Hennes lås fungerar likadant som det till tvättstugan, varenda nyckel i hyreshuset fungerar! = Hon är lite väl lösaktig
Hennes lås är trögt = Ge henne mer tid och kämpa mer

Genom att använda metaforer får du olika perspektiv på ditt problem och kan därför hitta lösningar som du aldrig funnit om du bara tänkt kring själva problemet. För mer intressant läsning om metaforer rekommenderar jag: ”The Life-Cycle of Memes” och ”Om Kreativitet och Flow, George Klein 1990.

På varje komplext problem finns det ett enkelt svar, och det är fel.
H.L. Mencken 

Ett annan sak som är viktig att tänka på är dina sinnesintryck. Du ökar kreativiteten kraftigt genom att stimulera dina sinnen. Sitter du på ditt kontor utan någon som helst stimulans kommer du inte att få lika bra idéer som om du skulle promenera genom Amazonas djungel tillsammans med ett tält.
Fysisk, visuell och tonal stimulering är tre olika sätt du kan ta hjälp av. Det optimala är att plocka in allihopa. Jag själv brukar cykla med musik till platser där jag aldrig varit. Varje navigering gör jag för att komma iväg från det jag känner till. Genom detta stimulerar jag samtliga tre enheter.

Det är på grund av detta som du ofta får bra idéer när du tränar eller har tränat. Dessutom bidrar träningen till ökad hjärnkapacitet. En studie som jag läste för något år sedan berättade om just det:

Studenterna på en skola delades in i tre grupper. Den första gruppen fick göra ett prov under en eftermiddag då de varit inaktiva i 24h. Den andra gruppen fick göra samma prov under samma tidpunkt. Men de hade varit aktiva och idrottat under förmiddagen. Den sista gruppen fick göra provet sittandes på spinningcyklar.
Resultatet blev omvänd ordning. Gruppen som var inaktiva var sämst. De som idrottat var medelbra. Men de som cyklat samtidigt som de gjort testet fick utmärkta resultat. Intressant va!?


Studerar?

Slutligen om affärsidén: När det handlar om att komma på något helt nytt, alltså en uppfinning en revolutionerande teknik, marknadsföring eller kanske en unik tjänst, blir situationen lite annorlunda. Du vet inte riktigt var du ska börja. Många uppfinningar är skapade i ett ”medvetslöst” tillstånd. Thomas Edison såg ofta till att vakna till strax innan han fallit in i djup sömn. Det sägs att han satte sig med något tungt i handen, t.ex. en biljardkula, som föll mot en kastrull när han precis började sova djupt och inte längre kunde hålla i den. När han vaknade skrev han alltid ner det han tänkte på. Oavsett vad det var. Se därför till att ha anteckningslappar under sängen.

Hoppas att du lärde dig något!

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /customers/7/3/7/andreaslinden.se/httpd.www/wp-content/themes/themetrust-create/inc/template-tags.php on line 681

2 Comments

  • Hej!
    Väldigt bra inlägg!
    Jag tänker så här: egentligen är att ha idéer den lätta biten.
    Riktig innovation förefaller och växer fram när man konfronterar riktiga problem.
    Utmaningen blir då att våga utsätta sig för problem; de rätta problemen.
    Hälsningar,
    Gunnar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.