Nu har jag återigen varit hos doktorn med foten. Svaret på magnetröntgen sa ingenting. Det var ungefär samma svar som jag fick. Med MR kan man inte se något fel i foten. Benen, musklerna och lederna är som de ska. Den enda slutsatsen jag kan göra är att någonting är fel. Vad som är fel har jag ingen aning om. Min gissning landar på att det är någon form av överbelastning. Ingen inflammation. Smärtan kommer för sent och upphör eller dämpas inte av värme.

Jag ska börja träna lite lätt igen och sedan försöka att trappa upp träningen. Den 29.e ska jag ordna ilägg till skorna för att belasta foten annorlunda. Förhoppningsvis blir det lösningen.

Tanken att strunta i smärtan och bara köra järnet har slagit mig mer än en gång. Men jag vågar inte. Den veckan som jag är återställd och i form kommer att bli legendarisk. Mitt tidigare rekord på 48 träningstimmar är för nära 50 för att inte slås.

7 Comments

  • Hej Magnus,

    Jag arbetar ständigt med mitt löpsteg. Det är dock inte bara löpningen som förstört foten. Cyklingen bidrar defenitivt och förvärrade skadan när jag försökte komma tillbaka i juni.

    Ang. ilägg är det ingen dum idé. Alla fötter ser olika ut. Därför kan vi inte ha likadan skor och sulor. Målet med löpning är att kunna ha en så tunn sko som möjligt utan att jag drar på mig skador. Sulor är ingen permanent lösning. Tanken är att sulorna ska hjälpa mig att stärka upp fötterna så att jag kan börja springa igen.
    Cyklingen är svår att påverka. Cykelskor görs i samma koncept. Shimano gör de bästa cykelskorna på marknaden. Både enligt mig och experter i ämnet. Sulor som är specialdesignade för att få ut så mycket kraft som möjligt RAKT ned i pedalen ser jag som ett klart argument.

    • Jag förstår inte riktigt din tanke med att bygga upp skon mer för att stärka dina muskler i fötterna? Hade jag varit som du så skulle jag gått mycket i väldigt tunna skor, eller kanske till och med barfora för att stärka musklerna.

      Sen kan jag inte heller förstå att om det du säger stämmer, att cyklingen påvärkat din fot negativt, så skulle du trots detta cykla sthlm-gbg tor. om läkaren sagt att det var bra i foten. Är inte det ganska upplagt för att det ska ”gå på röven” direkt igen?

      /Magnus

  • Nu kanske detta är ett helt värdelöst tips men har du läst Lore of Running av Tim Noakes? Det finns ett helt kapitel där om skador, kanske kanske kanske kan det stå någonting där som kan vara till hjälp? Långt ifrån säker, men bara ett tips. Önskar dig snabb bättring, aldrig kul att huvudet vill 100 % och kroppen stannar en.

  • Michel: Jag har skaffat sulor nu och det känns bra. Kortison får jag överväga om jag inte känner någon snabb förbättring i foten. Tack för tipsen!

    Magnus: Jag skrev att jag vill belasta foten annorlunda. Därmed vill jag få bort belastningen från den skadade delen för att få den att återhämta sig. Visst kan jag bygga upp starkare muskler genom att gå barfota. Men jag är skadad. Om du har skadat dig i låret. Börjar du köra hård styrketräning för att stärka upp muskeln då? Knappast.
    Och läs inte bara text ordagrant. När jag skriver att jag vill cykla mellan GBG och STHLM är det en känsla jag vill förmedla. Inte någon galenskap.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *