Under mina senaste tre triathlonsegrar har jag kört på Canoyon Speedmax CF, 2013 års modell. Det är helt klart den snabbast cykeln jag någonsin suttit på. Canyon har verkligen lyckats med tempo/triathloncykeln de har utvecklat i flera år.
Specifikation Canyon Speedmax CF
Ram/framgaffel: Canyon
Styre: Canyon
Sadelstolpe: Canyon
Växelgrupp: Shimano Dura Ace 9070, elektronisk 11s
Framhjul: Zipp 808 Firecrest, tub
Bakhjul: Zipp Super 9 disc, tub (eller Zipp 808)
Däck: A.Dugast Speed Diamond Silk, tubdäck
Pedaler: Look Keo Aero Blade
Sadel: Selle Italia Optima Teknologika
Vikt: 7,3 kg med Zipp 808, utan pedaler
Pris: 53 000 kr, med Reynolds Assault/Strike samt Selle Itala TT-sadel
Mer produktinfo finns hos Canyon.
Det kraftiga överröret ger god vridstyvhet i ramen samtidigt som väghållningen inte slopas. De allra flesta tempocyklar är kraftigt understyrda vilket gör dem svåra att hantera på mer kuperade och knixiga banor.
Styret är full justerbart. Det går att flytta padsen åt alla håll. Likadant går det att justera pinnarna framåt eller bakåt för att hitta en bra position. Nere i bild syns den integrerade bromsen. Jag fick ägna en längre stund åt att byta bromsgummin innan jag insåg att jag gjorde fel. Det är väldigt lätt att meka med bromsen om man bara hittar rätt väg in genom framgaffeln.
Vajrarna är integrerade. De enda kablar som finns utanför ramen är just de som syns på bilden. När bilden togs hade jag ännu inte kapat något. Därför syns mer kabel än vad som behövs.
Framgaffeln lämnar tillräckligt med utrymme för att framhjulet utan problem ska rotera fritt även om någon sten då och då skulle följa med ett hjulvarv. Detta innebär också att turbulensen inte krockar mellan hjulet och ramen.
Elektroniska växlar har jag aldrig känt något behov av förrän jag fick det på cykeln. Framförallt växlingarna mellan klingorna där fram gjorde stor skillnad. Det krävs ingen ansträngning för att skifta växeln längre. Jag behöver hellre aldrig oroa mig för att kedjan skrapar i framväxeln när jag växlat där bak. Framväxeln känner av var kedjan ligger och justerar sig själv.
Det kraftiga vevhuset rymmer den integrerade bromsen samt vevlagret.
Sadelstolpen är optimal
Även om det är stating the obvious så måste jag kommentera; snyggt!
Wow vilke härlighet till cykel! Något att sukta efter
Ser riktigt grymt ut! Lycka till på lördag.
Fick du köra med sadeln så där långt fram på Tempo SM?
Ser nog värre ut än vad det är. Jag fick justera bak sadeln 1,5 cm. Men det hade jag räknat med.
De verkar rätt prisvärda Canyon
Har du några testresultat eller vindtunneltest att visa?
Har bestilt meg en Speedmax CF 8.0 og har prøvd å finne ut hva slags bremseklosser man trenger for karbonhjul. Er det ”standard” Shimano-bremseklosser?
Kan du også beskrive den ”korrekte” (rett vei i framgaffelen) måten å bytte bremseklosser?