Bra besked från naprapaten idag! Det kände jag visserligen redan själv. Men ändå skönt att få höra det av Jonny*, den svensktalande naprapaten i Palma, också. Min sätesmuskulatur är betydligt bättre och jag bör absolut kunna tävla nästa lördag. Visst finns det en risk att det inte fungerar eller att kroppen ger sig under loppet. Men om jag inte får något bakslag innan så kommer jag inte skänka den risken en enda tanke.

Nu har jag 9 dagar på mig att komma i bra slag igen. Jag kommer inte rent fysiskt att kunna vara bättre än jag var i Kalmar. Däremot kommer jag tack vare erfarenheten att prestera bättre nästa lördag.

soller-alcudia-sep-15 (1)

soller-alcudia-sep-29 (1)

Mitt problem är att sätesmuskulaturen blev ordentligt överbelastad i Ironman Sweden/Kalmar. Det släppte relativt snabbt. Men det släppte aldrig helt. Därefter har jag tränat med överbelastningen vilket gjort att jag förvärrat den. I och med att smärtan tog uttryck i höften antog jag att problemet satt där. Istället för att rehabilitera sätet försökte jag rehabilitera höften. Det ledde till att jag irriterade sätet mer.

soller-alcudia-sep-36

Nu kommer jag att träna på ordentligt i tre dagar. Imorgon väntar dubbla halverade syreupptagningspass (Simons favorit under säsong) och lite simning. På lördag ska jag försöka springa en vettig sväng och få till ett bra simpass. På söndag blir det ett tävlingslikt pass. Min tanke från början var att lägga det idag. Men jag borde hinna återhämta mig väl även om jag kör det på söndag.

soller-alcudia-sep-32 (1)

Så här såg tävlingsområdet ut för några dagar sedan. Jag stack ut en del när jag var där. På hösten är jag ett UFO på Mallorca. Men på våren är jag precis som alla andra.

soller-alcudia-sep-27

Ps. Om du har storlek 45 i skor kan jag rekommendera att du kikar i min webbshop. Där säljer jag helt oanvända skor väldigt billigt sedan jag gått över till mina landsvägsskor. Håll även utkik i shoppen under dagarna. Jag kommer att sälja av väldigt mycket av utrustningen som jag har använt i år. Det ligger redan en del där. Men det lär bli mer. Bland annat hjul, hjälmar, skor, glasögon, effektmätare, pedaler, växelgrupper, däck och en hel del annat.

Foto: Ida Carlsson

*Den svensktalande naprapaten i Palma de Mallorca finns på C/Servet 10A i Santa Catalina (vid hamnen i Palma). Han nås på +34 871 953 911. Kliniken heter Clinica La Columna Vertebral. Hälsa gärna från mig.

5 Comments

  • Jag fick en bristning i ena sätesmuskeln för några år sedan efter att ha sprungit snabbt i backar, tog mycket lång tid innan jag blev helt bra sen. Gäller att vara försiktig, och just uppförsbackar kan sätta stor press på just den muskulaturen.

    • Total löpvila i över 2 månader. Jag kunde knappt gå på ett vettigt sätt i början, men det gjorde i alla fall inte ont då.

      Efter löpvilan kunde jag börja staka på rullskidor, men det dröjde mer än ett halvår innan jag vågade belasta kroppen normalt igen (hade två bakslag tror jag där jag hamnade nästan på ruta ett efter att ha sprungit lätt).

    • Det är för att volymen är halverad och sliter minimalt. Det är samtidigt intensivt precis vad en 4a minutare är. Han hade också kunnat köra 2 minutare men då han har stenkoll på belastningen på 4orna i övrigt blir en halvering av antalet egentligen perfekta för att stimulera till bibehållen kapacitet.

      Hoppas din träning går grymt Pelle!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.