Under mina senaste tre triathlonsegrar har jag kört på Canoyon Speedmax CF, 2013 års modell. Det är helt klart den snabbast cykeln jag någonsin suttit på. Canyon har verkligen lyckats med tempo/triathloncykeln de har utvecklat i flera år.

Specifikation Canyon Speedmax CF

Ram/framgaffel: Canyon
Styre: Canyon
Sadelstolpe: Canyon
Växelgrupp: Shimano Dura Ace 9070, elektronisk 11s
Framhjul: Zipp 808 Firecrest, tub
Bakhjul: Zipp Super 9 disc, tub (eller Zipp 808)
Däck: A.Dugast Speed Diamond Silk, tubdäck
Pedaler: Look Keo Aero Blade
Sadel: Selle Italia Optima Teknologika

Vikt: 7,3 kg med Zipp 808, utan pedaler

Pris: 53 000 kr, med Reynolds Assault/Strike samt Selle Itala TT-sadel

Mer produktinfo finns hos Canyon.

Canyon Speedmax CF 2013 - Andreas Lindén

Canyon Speedmax CF 2013 - Ovanifrån, styrtapp

 

Det kraftiga överröret ger god vridstyvhet i ramen samtidigt som väghållningen inte slopas. De allra flesta tempocyklar är kraftigt understyrda vilket gör dem svåra att hantera på mer kuperade och knixiga banor.

Canyon Speedmax CF 2013 - Styrtapp

 

Styret är full justerbart. Det går att flytta padsen åt alla håll. Likadant går det att justera pinnarna framåt eller bakåt för att hitta en bra position. Nere i bild syns den integrerade bromsen. Jag fick ägna en längre stund åt att byta bromsgummin innan jag insåg att jag gjorde fel. Det är väldigt lätt att meka med bromsen om man bara hittar rätt väg in genom framgaffeln.

Canyon Speedmax CF 2013 - Styrtapp

Vajrarna är integrerade. De enda kablar som finns utanför ramen är just de som syns på bilden. När bilden togs hade jag ännu inte kapat något. Därför syns mer kabel än vad som behövs.

Canyon Speedmax CF 2013 - Frambroms

 

Framgaffeln lämnar tillräckligt med utrymme för att framhjulet utan problem ska rotera fritt även om någon sten då och då skulle följa med ett hjulvarv. Detta innebär också att turbulensen inte krockar mellan hjulet och ramen.

Canyon Speedmax CF 2013 - Vevparti

 

Elektroniska växlar har jag aldrig känt något behov av förrän jag fick det på cykeln. Framförallt växlingarna mellan klingorna där fram gjorde stor skillnad. Det krävs ingen ansträngning för att skifta växeln längre. Jag behöver hellre aldrig oroa mig för att kedjan skrapar i framväxeln när jag växlat där bak. Framväxeln känner av var kedjan ligger och justerar sig själv.

Canyon Speedmax CF 2013 - Vevarm + ram

 

Det kraftiga vevhuset rymmer den integrerade bromsen samt vevlagret.

Canyon Speedmax CF 2013 - med tubdäck från A. Dugast

Canyon Speedmax CF 2013 - Navet

Canyon Speedmax CF 2013 - Sadelstolpe och Selle Italia Optima

 

Sadelstolpen är optimal

Canyon Speedmax CF 2013 - Andreas Lindén i aeroposition, tempocykel

Canyon Speedmax CF 2013 - Andreas Lindén i aeroposition, tempocykel

Canyon Speedmax CF 2013 - Andreas Lindén

Canyon Speedmax CF 2013 - Andreas Lindén i aeroposition, tempocykel, triathloncykel

Canyon Speedmax CF 2013 - Andreas Lindén

7 Comments

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.