Det är ofta jag träffar folk som säger att de inte hinner träna på grund av ett hektiskt jobb. Under den senaste månaden har jag i snitt jobbat heltid, studerat heltid (distans), hållit fyra föreläsningar, varit i Portugal, avklarat modelluppdrag, drivit mitt egna företag OCH tränat.

För att få ihop allt har jag tränat innan och/eller efter jobbet, studerat på fredag eftermiddag/kväll, planerat föreläsningar på träningspassen, skött företaget på helgerna och morgnar, tagit med arbetet till Portugal och varit koncentrerad och effektiv.
Ingenting av det som jag prioriterat har gått dåligt. Inte heller bara bra. Jag har fått högsta betyg på allt i skolan och föreläsningarna har blivit mycket uppskattade.

Varför?

Jag stressar aldrig. Istället gör jag allt snabbt och effektivt. Stress framkallas inte av många arbetsuppgifter. Det är något vi själva skapar genom oro. En två A4-sidor lång ”att göra lista” framkallar ingen stress. Det är vi som blir stressade utav listan. Eller rättare sagt. Vi blir stressade över vad som händer om vi inte hinner att göra listan. Denna oro är meningslös. Vem firar en seger i förskott? Knappast någon. Att ta ut en förlust i förskott är ännu värre. Vi skapar en negativ energi som gör att hjärnan fungerar sämre.

När vi stressar blir våra tankebanor negativa och vi tänker på vad som kommer ske med oss när vi misslyckas istället för att fokusera på att göra vårat arbete så bra som möjligt.
Jag har hört om många arbetsplatser som är ”stressiga”. De anställda skyller på att chefen ger dem för många arbetsuppgifter eller att medarbetarna är slöa så att de själva måste stressa varje dag. Men det finns inga stressiga jobb. Bara stressade människor.

90% av de tankar vi tänker under en dag, tänkte vi även igår. Vore det inte utvecklande att bryta mönstret och minska den procenten?

Efter jobbet, på kvällen, sätter sig de flesta i soffan för att de är trötta. De känner ingen skillnad på mental utmattning och fysisk utmattning.  Nästan alla är dock fysiskt utvilade. För att bli mentalt utvilad kan ett träningspass vara kanon. När de istället ser på TV och äter något snabbt hamnar de i en ond cirkel. TV är ingen bra avkoppling. Det är inte ens avkoppling. De rörliga bilderna och starka ljuset i ett mörkt rum gör att vi inte går ner i varv. När vi inte går ner i varv får vi sömnproblem.

”I snitt ser Svensson på TV i 3 timmar per dag
och sitter vid Facebook i 1,5 h per dag.”

Som heltidsstuderande lägger jag ner 8 timmar i veckan på studier. Jag är effektiv men det är ändå helt rimligt. Tänk om vi plockade bort TV/dator-tiden och investerade den tiden i varandra eller något mer givande. Vi skulle kunna ha 32,5 timmar extra i veckan att lägga på oss själva. På ett år kan du t.ex. lära dig två språk, driva eget företag, lära dig spela instrument, skaffa vänner eller kanske lära dig att laga mat.

Innan Superklassiker -10 blev jag själv stressad. Så stressad att jag drog på mig en magkatarr som hämmade min sluttid och satte hela eventet på spel. Att planera inför en sådan utmaning kräver ett företag. Jag var själv. Men jag hade inte behövt stressa. Allt löste sig. Jag tog bara ut förlusten i förskott. Detta insåg jag själv och började fundera och skriva ner tankar om stress. Framöver kommer jag att lägga en del tid på att planera in ämnet ”Stress” till mina föreläsningar.

Hur som helst:

Ni hinner och bör träna

Det är ditt eget fel att du är stressad

/Andreas

2 Comments

  • pröva ett högpresterande arbete med höga krav och mycket resande :) dålig och ej genomtänkt text.

    mer än så vill man läsa här

    • Flodin: Tja, även om du har höga krav i ditt jobb så är det du som stressar. Om kraven är orimliga så ser jag ingen idé till att stressa upp mig över dem, då får man gå till chefsnivån och påpeka att de är orimliga. Om de går att uppnå finns det ju absolut ingen anledning att stressa upp sig över dem. Stress har inget att göra med hur mycket du har att göra, bara med hur mycket du oroar dig över det du har att göra.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *