Tänk dig för om du ska starta i Vasaloppet nästa år. Du kan dö.

Jag blev tipsad om en artikel i Aftonbladet och andra tidningar. Artikeln skriker ut att det är farligt att träna. Även för en vanlig medelmotionär. Jag köper att det kanske kan vara farligt att genomföra en Superklassiker. Det är inte dödligt men skaderisken är närmare 100%. Men att motionera är inte farligt. De som drabbas av negativa konsekvenser är de som gör fel eller de som föds med felet/anlaget.

Att träna när du är sjuk är det vanligaste misstaget. Och det är vanligast att eliten gör det. Inte för att de blir bättre av det, utan för att de har mer motivation än hjärnceller. Om du har kört 40 Vasalopp i rad är risken stor att du startat eller tränat med infektioner i kroppen vid några tillfällen. Vid en så hård ansträngning, under så lång tid, kan du självklart skada din kropp. Sambandet mellan kontinuitet och hjärtskador stämmer. Men det beror inte på sund träning utan på förkylda träningsfreaks.

Det näst vanligaste  är att hetsträna och aldrig vilar. Du kan bli sliten även i hjärtmuskeln. Tränar du för länge med en sliten hjärtmuskel kommer det att ge dig konsekvenser.
Hjärtat är precis som vilken annan muskel i din kropp, men i mindre omfattning. Om du är helt ovan och kör bicepscurl med maxbelastning varje dag i två veckor så kommer din biceps att reagera negativt på träningen. Ditt hjärta gör likadant. Dock är den stora skillnaden att du alltid tränar ditt hjärta. Det är din uthålligaste muskel. Du måste belasta hjärtat vansinnigt hårt för att det ska bli en negativ reaktion.

Så var inte rädd för att skicka upp pulsen i taket några gånger i veckan. Var rädd om du inte gör det istället.

Artikeln:

http://www.aftonbladet.se/halsa/article13556807.ab

Och förresten. Grundkondition – en myt? Knappast. Men det skriver jag om imorgon.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *