LCHF kan vara bra. Om du tycker om det och inte har några ambitioner att belasta dig hårt. Du går inte ner i vikt av att äta annorlunda. Inte ett ynka gram. Det enda sättet att tappa i vikt är att äta mindre än du springer. Enkelt. Ät mindre än du förbrukar. Kalori in vs. kalori ut.

Dieter tillför ibland några bra saker. Men det är inget som vi inte kunnat göra utan dem. T.ex. tillåter LCHF inget godis, helfabrikat eller snabbmat. Det är kanon. GI gör att du håller dig borta från en del godis och söt dricka. Att just dricka kalorier är väldigt enkelt.

Jag har en metod som fungerar kanon. Den kallar jag för tallriksmetoden. Byt ut din stora tallrik mot en mindre tallrik. Ät precis likadant som förut, men mindre. Hur svårt kan det vara?

Kroppen är helt fantastisk när det kommer till att använda och fördela energin. Du kan suga upp varenda milligram med näringsämnen som du behöver. Vi människor är allätare. Att vi ska äta sex gånger om dagen. Samma tid varje dag. Varierat. Och sist men inte minst också med fokus på historisk logik som varken vetenskapen, historiker eller ens logiken stödjer.

Den revolutionerande upptäckten att dieter sponsras av livsmedelsindustrin:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kottdiet-sponsrad-av-kottindustrin_6426082.svd

Hur tror ni det ser ut med andra dieter?

En mycket god vän till mig med lite hår på benen ringde till Arla då han ville ha en källa till det som stod på deras mjölkpaket. Han undrar hur de vet att frukosten är den ”viktigaste måltiden på dagen” eller hur de vet att ”vi blir trötta och okoncentrerade av att hoppa över frukosten”.
Till svar fick han: ”Det är en kille på redaktionen som sa det.” och ”Det vet ju alla”

Det finns en livsmedelsindustri som tjänar pengar på att du äter. Money talks. Många av de ”studier” som publiceras på Aftonbladet är annonser. Se om det finns någon källa och om den är tillförlitlig. Ofta har jag sett att de har refererat till företag som säljer någon form av kosttillskott. Just det kosttillskottet är lösningen på hälsoproblemet. Även när de har intervjuat någon läkare eller professor har de förvrängt hans åsikter för att få det att låta häftigt.

Den tröttheten som vi känner och tror är blodsockerfall beror på inaktivitet. Rör du på dig så kommer du inte bli trött om du inte har sovit dåligt, tränat hårt eller inte ätit på ett par dagar.

  • Träna först. Ät sen.
  • Byt ut din stora tallrik mot en mindre tallrik.
  • Uteslut inget. Är det rimligt att utesluta godis, dricka, kakor osv? Troligtvis inte. Ät det och njut. Men livnär dig inte på det.
  • Ät mer på kvällen än på morgonen. Hellre att du smälter mat när du sover än när du precis vaknat. Det är logiskt. Varför tror ni att vi blir trötta efter att vi ätit en stor måltid?
  • Träna. Folkhälsosjukdomar orsakas dels av dåliga kostvanor men framförallt inaktivitet. Spring, hoppa, skutta, simma, klättra. Gör vad som helst. Bara du blir trött.

/Tallriksmetoden,
Din genväg till verkligheten 

13 Comments

  • Du tror inte att de som tillverkar fiskpinnar och annan skitmat lobbar för sina produkter?
    För att inte tala om godis, chips och läskedrycksindustrin, det är antagligen någon av dessa som dragit igång miljötjafset kring LCHF.

    Jag käkar LCHF men äter inte mer kött än innan!

  • Faan vad bra skrivet Andreas! ”Byt ut din stora tallrik mot en mindre tallrik.”, bästa jag hört på länge. Jag är ju precis som dig helt övertygad om att kalori in, kalori ut är vad som räknas. De som klagar på seg metabolism, kanske skall begrunda hur ofta de egentligen rör på sig och om inte det kan vara anledningen till varför de har just en dålig metabolism. Om inte annat så har de ju i sig själva uppfunnit en evighetsmaskin där man matar in något som kommer ut i mångfalt.. Jag själv har ju gjort en ganska saftig viktresa neråt, med just kaloriprincipen, dock så är det väldigt få som vill veta mera om det när de hör att jag inte har använt mig av det blåa pillret, en genväg är ju så mycket enklare, i detta fall så fattar de mesta att det blåa pillret inte existerar(iofs så gör det ju det gw1516, men är inte allmänt tillgängligt än å med på dopinglistan), istället så greppar de efter ett alternativ till pillret och det är här dieter som LCHF kommer in. Jag tappar i vikt med LCHF, men mår jag bra av det? Nej…

  • Själv mår jag utmärkt och tappar i vikt med LCHF. Cyklar fort gör jag också så någon prestationssänkning har jag inte noterat. En annan intressant sak som jag och del andra av mina vänner som testar samma sak är att vi inte alls får matkoma alls.

    Du klagade på att Arla inte hade en studie som visade att frukosten var viktig, var är studien som visar att det är nyttigare att äta mer sent på kvällen? Det blir ju lite magplask när du kräver av andra studier men inte kan prestera själv.

    F.ö. finns det gott om studier som inte sponsrats av köttindustrin som kommit fram till samma resultat. Hade du orkat fortsätta ditt ”follow the money”-spår hade du sett att journalisterna pushade sin egen bok. Men ibland stannar man lite tidigt. Posta ett svar om du vill ha ett gäng studier.

    • LCHF är precis lika mycket flyga som fullkorn var för några år sedan, alla skall hålla på…När aftonblaskan slutar skriva sina tramsiga artiklar kommer folk inse hur korkade de varit och återgå till vettig kosthållning och alla självutnämnda experter kommer hitta nya självutnämnda expertområden.

  • Svar till: LCHF Är Tröttsamt:

    Hur kan du tro att LCHF är en fluga när det är så vi människor levt i 5 miljoner år förutom de senaste 200-300 åren då vi börjat experimentera med våra kroppar genom att trycka i oss massa kolhydrater?

    Tips: Läs boken Matrevolutionen

    • Kiosken, det där är tyvärr rätt ointressant….

      Vi lever väl tre ggr så långt idag som den tiden du hänvisar till, dessutom går det inte ens att jämföra levnadsförhållandena.

  • Jättekul med så många läsare med kommentarer! Ni LCHF anhängare, för att försvara Andreas utan att hänga er är de väldigt svårt att komprimera ett blogginlägg och koppla de till granskade studier, kom igen de är ju en blogg. Är ni lässugna på ”matnyttigt” och kritisk läsning har ni här en länk http://traningslara.se/tabues-skitsnack-del-1-introduktion. De är mycket läsning men jag lovar de är värt de. Sen ”Plopp är gott” här har du om att äta sent : http://www.leangains.com/2011/06/is-late-night-eating-better-for-fat.html
    Det är Martin Berkhan som är en framstående person inom kost och träning som har granskat många nyare studier i denna artikel. Kan starkt rekommendera hans andra artiklar med.
    //Simon Gustavsson

  • Kiosken. Sen va vi åt för flera tusen år sedan skulle jag kunna skriva hur mycket som helst om, bland annat att periodvis(varma månader) är vårat landskap täckt av ruskigt mycket blåbärsris. De innehåller väldigt mycket kolhydrater :). Att säga att vi inte ska äta kolhydrater är att snöa in sig kraftigt och sätta skygglappar på sig själv. Va inte nitisk! Här har även du lite intressant läsning: http://traningslara.se/stenalderskost-paleo-jagarfolk-osv/

  • Om jag vaknar och är hungrig så äter jag. Om jag vaknar och inte är hungrig. Så äter jag inte innan jag tränar. Dock äter jag alltid något lätt om jag ska köra ett hårt pass. Med hårt menar jag ett sånt pass där jag producerar fler watt än vad en förmögen amerikansk/tysk ätt boendes i Skottland har gjort totalt under tre generationer.

    För att göra det enkelt. När jag belastar mig på 80% av max förbränner jag ca 80% socker och 20% fett. Vart ifrån är det då enklast att ta energin? Ska jag omvandla fett till kolhydrater? Eller ska jag äta kolhydrater?
    Om det dessutom ska vara logiskt. Varför har vi smak för kolhydrater? Varför älskar vi socker i dess rena och oraffinierade form?

    Detta är en blogg, ingen bok. Den dagen jag skriver en bok kommer jag att skriva annorlunda. Att lägga in källor och referenser här är varken av mitt eller av resterande 2372 st läsarnas intresse.

    Och visst, ni kan gå ner i vikt med LCHF. Ni kan behålla vikten med LCHF. Och ni kan må bra med LCHF. Men det handlar bara om kalori in/kalori ut. Om LCHF får er att äta mindre är det jättebra. Men ni utesluter ett näringsämne.

    Ät mindre, spring mer.

    /Andreas, som bara äter fiskpinnar

  • Tänker varken hylla eller såga någon (eftersom jag har insett att jag är för dåligt påläst för det).
    Det borde ingen av er heller göra.

    Jag tänker inte påstå att vi månniskor inte åt kolhydrater förr i tiden. Det gjorde vi säkert, i någon form. Jag är dock tämligen säker på att vi inte åt den sortens kolhydrater som vi äter idag och framförallt inte de finförädlade varianterna som finns i polerat ris m.m.. För att inte tala om socker.

    LCHF förespråkar inte att man inte ska äta några kolhydrater alls. Den förespråkar att man ska äta mindre och bättre kolhydrater. Med största sannolikhet mer likt ett sätt vi åt förr.
    Att vi blir äldre idag är jag rätt övertygad om inte har med maten att göra. Snarare med att vi sover varmt varje natt, har mat på bordet jämt, har varma kläder och att vi har tillgång till en helt annan läkevård. Någon som tycker jag har fel ?

    Hurvida kolhydrater skapat mer eller mindre sjukdomar har jag ingen uppfattning om däremot är jag ganska övertygad om att alla dessa halvfabrikat med kemiska tillsatser, smakförstärkare, färgämnen och annat som inte är mat knappast gjort oss friskare. Har jag fel?

    Simon: Att använda bloggar skrivna av unga killar med kost som intresse som källor till att såga skrivna böcker är att slå i luften. Killen som skriver bloggen redogör inte för någon av sina källor utan bara om vad han själv tycker. Är det verkligen värdig kritik ?

    Vi har ett antal framgångsrika (inom sin sport) idrottsmän i Sverige som numera äter LCHF-kost. Alltså mindre kolhydrater och mer fett/proteiner. Inte helt kolhydratfritt.
    En av dem blev året efter han började olympisk mästare i Skidskytte. Den andra blev nyligen svensk mästare i chins.

    Att någon av oss här sågar eller hyllar något av sätten att äta på tyder bara på vår inkompetens och kan man inte presentera mer än de man kritiserar gör bör man kanske hålla tyst ?
    För min del får man äta efter sin egen övertygelse om man mår bättre av det.
    Men mitt tips är att snarare än att äta för att gå ner i vikt bör testa sig fram till vad man själv mår bra av och hålla sig till riktig mat. Vi är inte och har väl aldrig varit gjorda för att äta kemiskt framställda tillsatser?
    Visst är vi fostrade och vana att äta vissa saker och det kanske vi får unna oss ibland.
    Men att påstå att maten och dess kvalité inte är av betydelse för vår förmåga att presetera ?
    Jag är sopm sagt inte expert men det låter helt ologiskt.

    Man har i USA kunnat påvisa att fetman har ökat i nästan samma takt som andelen sålda lightprodukter. Man har i Asien sett ökande av fetma ända sedan den västerländska snabbmaten gjorde sitt intåg. Samma saker har gått hand i hand med en rad sjukdomar.
    Be mig inte om länkar till dessa undersökningar då jag är alldeles för ointresserad för att spara på sånnt. Googla om ni är intresserade.

    Oavsett man äter enligt tallriksmodellen eller LCHF borde man kanske se över kvalitén på det man stoppar i sig ?

  • Hej Stefan!
    Jag anser mig så passens påläst att jag vågar mig på att kritisera men framför allt avdramatisera allt hypande av olika dieter, de är inte av den betydelsen! Ät mat som inte blivit behandlad i störst utsträckning men va inte nitisk utan våga unna dig något. Jag vet att LCHF inte utesluter kolhydrater helt, mest för att de faktiskt är väldigt opraktiskt. Men att dom har referenser i boken matrevolution där de kallar LCHF kost från allt mellan 15-40% kolhydrater. De är inte lågt på kolhydrater! Vissa fungerar jättebra på LCHF, de är ju faktiskt en kost som är väldigt oraffinierad. Vad gäller Björn Ferry så äter han enorma mängder mat, med enorma mängder mat också stora mängder kolhydrater. Sen att han utövar en konditionssport där stor del är lågintensivt, är inte jag förvånad att han orkar med att köra kvalitetsintervaller med de glykogenlagrena han får i kosten.

    Huruvida dagens kost skapar sjukdomar, ja visst gör den de. Men långt ifrån effekten av stillasittande vardag och avsaknaden av motion, och vem har sagt man ska trycka i sig E-nummer? Han skriver att man inte ska vara nitisk, och i slutändan är de kalori in vs ut.

    Sen de roligaste av allt…att länka till unga killar med intresse för kost som referens istället för böcker. Har du ens läst de jag länkade? Eller gillar du att peta ut näsan? Dessa killar är bland de främsta i Sverige vad gäller just kost och vetenskap kring ämnet, de tolkar studier och skriver de lättförståeligt och länkar studier till precis allt. De bästa med just ”bloggen” träningslära är att de är objektiva och inte har ett visst spår, utan tolkar studier. Varsågod och läs på! Martin Berkhan Är internationellt väldigt erkänd, varsågod att googla och läs på återigen. Ps: träningslära har också skrivit en bok. Varför blir de mer äkta då? Är de inte bättre kolla på innehållet?

    Kvaliteten har betydelse i de vi stoppar i oss, ja. Att äta endast snabbmat och findus produkter, japp du har rätt de är inte bra! Men de är inte de vi pratar om här, vi diskuterar en balanserad kost där vi vågar unna oss gosaker. Varken jag eller Andreas förespråkar skitmat, har du läst de han skrev?

    ”Dieter tillför ibland några bra saker. Men det är inget som vi inte kunnat göra utan dem. T.ex. tillåter LCHF inget godis, helfabrikat eller snabbmat. Det är kanon. GI gör att du håller dig borta från en del godis och söt dricka. Att just dricka kalorier är väldigt enkelt.”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *