Här kommer lite tips för hur man gör chins. Denna övningen ingår i Passbanken. Det blir kanon. Otroligt lättöverskådligt och mycket mer variation. Dessutom kan Passbanken följa med överallt.

[one_third]

Rekommendationer

Antal: Max
Ribbstång: Hög
Redskap: Handskar

Belastning

Axlar
Rygg
Biceps
Handleder
Lats (Under armhålan)
Bröst

Effektivitet

[progressbar title=”Simning” fill=”85″]

[progressbar title=”Cykel” fill=”27″]

[progressbar title=”Löpning” fill=”9″]

[progressbar title=”Skidåkning” fill=”92″]

[progressbar title=”Utmattning” fill=”94″]

Lättare liknande övningar

Armhävningar
Easy Chins
Rygghävningar
Hällyft
Pull Ups

Svårare liknande övningar

Muscle Ups
Chins med handklapp
Crosschins
Transchins
Backchins

[/one_third]

[two_third_last]

Häng dig i en hög ribbstång. Det går bra att hänga i dörrkarmar, träd, byggnadsställningar osv. Bara du hänger fritt med kroppen. För vanliga chins bör dina armar forma ett V. Kroppen ska vara rak och armarna ska vara helt raka vid början av övningen. Se bilden nedan


Börja sedan att häva dig upp. Använd musklerna i ryggen och latsen (musklerna ”bakom armhålorna”) för att dra armarna neråt.


Lyft din haka ovanför ribban. Direkt när du kommit upp, börjar du din väg ner. Gör likadant på nervägen. Håll emot med ryggen under ”vilan” ner. Gå sedan ner till startposition. Varje chins börjar med helt raka armar.

[/two_third_last]

 Varför?

Chins kommer att göra dig stark i de musklerna som du använder mest i simning och skidåkning. Rörelsen liknar både armtaget i simning och stavtaget i skidåkning. Övningen hjälper dig dessutom att räta ut övre delen av ryggen. Många arbeten utförs framför en dator.

Hur du lär dig chins

Du lär dig att göra chins genom att träna upp rätt muskulatur genom flerledsövningar. Med andra ord bör du göra övningar där du måste arbeta utan att isolera musklerna i en maskin. Några bra övningar är armhävningar, easy chins och rygghävningar.

 

De första två chinsen är vanliga chins. De sista två är ”Backchins”. En svårare variant som kräver mer kontroll och styrka i axlar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *