Min karriär står och gungar. Jag vet precis vart jag ska och hur jag ska ta mig dit. Det finns ingen risk att jag tvingas avbryta den. Men för tillfället går jag på lina. Jag är inte i balans. Mina projekt tar för mycket tid. Varje vecka arbetar jag heltid. Minst. Dessutom studerar jag heltid samtidigt som jag tränar minst 20h/vecka. Jag minns inte sist jag hade en ledig helg. Det handlar inte om girighet eller något ”ha-begär”. Arbetstiden handlar om överlevnad.

Jag arbetar mer än vad som är nyttigt för mig. Träningen och karriären hamnar i kläm. Konceptet för hur jag vill ha det är som sagt klart. Jag ska coacha 15 adepter. Utöver det ska jag hålla en fullsatt, öppen föreläsning, i Sverige samt hålla två fulla träningsveckor här på Mallorca. Mitt mål är att nå detta inom ett år. Så fort jag lyckats med detta säger jag stopp. Jag har möjligheten att tjäna bra med pengar på det jag gör. Men för att göra det krävs det mycket energi. Den energin vill jag lägga på träning och återhämtning.

Just nu handlar allt bara om att få fart på det jag gör. När jag är klar lever jag precis som jag vill. Då ska jag satsa allt på att öka min fysik och min kunskap. Lyx och överflöd är för mig helt oviktigt. Jag vill bara arbeta mig förbi detta och lyfta från den långa startbana jag befinner mig på.

Denna obalans gör mig inte olycklig. Utveckling är en av människans starka instinkter. Självklart även för mig. Det övertidsarbete jag sysslar med nu är utveckling. Jag är på väg dit jag vill. Och jag närmar mig. Att kunna se utvecklingen på vägen till målet ger mig all energi jag behöver.

Tired, sunburned

Livet som idrottare kräver inte bara fysisk ansträngning.

 

 

3 Comments

  • Andreas,

    Att starta en verksamhet så den bär sig och medger att man tar ut lön och semester och kan leva på densamma heltid tar för de flesta människor som går denna väg (egenföretagare) upp till 3 år. Många egenföretagare tar inte ut semester i den utsträckning som deras anställda gör, till exempel.

    Att tiden blir knapp med alla projekt och din träningsvolym och behovet av psykisk och fysisk återhämtning är förståeligt. Många framgångsrika idrottsmän – och företagsledare, forskare m.fl – tar powernaps, man sover helt enkelt kortare perioder på 20-30 min ett par gånger på dagen för att återhämta sig och orka med. Detta ger bättre uthållighet. Något för dig, om du gör det redan, ge det lite mer utrymme.

    Mikrostress är en annan källa till utmattning. Mobil. Mail. SMS. FB. Twitter. Själv struntar jag i när mobilen ringer. Är det viktigt ringer jag tillbaka. Jag läser mail en gång om dagen. Jag tömmer min mail en gång i veckan. Att hela tiden bli avbruten – störd – med den uppgift man sysslar med för stunden är en väldigt elakartad aspekt som kan vara svår att hantera, mail till kunder, leverantörer osv osv. Sätt av tid och lär alla när du är tillgänlig, och när du inte är det. Alla lär sig. Då vet man att det inte är idé att söka Andreas annat än på xx och zz dagar/tid/del på dygnet.

    Dicipilin och uthållighet är ju några av dina paradgrenar. Svårt blir det dock om man vill mer än man orkar. Stubbtricket är ibland inte så dumt. Att sätta sig ner och betrakta saker runt sig, på en stubbe, i skogen (vardagens djungel) en stund.

    Själv lever jag i husbil 5 dagar i veckan. Det är rätt bra hygien. Det händer inte så mycket i den lilla lådan på 16 kvadratmeter, 15 min till jobbet på cykel, 5 min till gymmet i Trollhättan till fots och sedan hem för att vara med familjen på helgen. I säng tidigt och upp med solen. Skönt att det börjar bli ljust här hemma igen!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *