Som svar på de kommentarer jag fick om däck häromdagen skriver jag ner vilka riktlinjer jag har när det gäller däck och lufttryck i däcken. Tänk på att detta är min uppfattning av däck. Förmodligen har jag tänkt mer än de flesta när det gäller ämnet. Men det jag skriver är ord, inte lag.

Alla däck är alltid kompromisser mellan tre viktiga egenskaper:

– Vikt/snabbhet
– Väggrepp
– Punkteringsskydd

De två första egenskaperna är relativt enkla att kombinera. När punkteringsskyddet appliceras blir det svårare. Det gör däcket tyngre och otympligare. Vikten/snabbheten reduceras i linje med att punkteringsskyddet ökar. Även väggreppet försämras. Inte i en lika tydlig linje som vikten/snabbheten. Men punkteringsskyddet gör däcket hårdare och mindre följsamt.

Jag använder ett par däck för tävling samt ett par för träning. Normalt har jag flera olika däck allt välja mellan beroende på väder och underlag. Mina tävlingsdäck är alltid lätta med lite punkteringsskydd. Viktigt är också att de alltid är färska.

Till träning använder jag mig av tyngre däck med riktigt bra punkteringsskydd. Snabbheten/vikten & väggreppet är inte viktigt då jag inte satsar hårt i kurvor när det är torrt eller cyklar alls när det regnar.

Väghållning handlar inte enbart om däcken. Om vi begränsar oss till vad som sitter på hjulen dyker följande upp:

  • Lufttryck
  • Slangmaterial
  • Fälgens material
  • Fälgens styvhet
  • Ekerspänning
  • Hjulets rakhet

Samtliga delar ovan måste klaffa för ett optimalt grepp. Lufttrycket bör vara olika i bak och framdäcket (högre tryck i bakdäcket). Trycket bör också anpassas efter totalvikten av cyklist+cykel. Vittoria har ett bra program för att beräkna detta.  Slangen bör vara i latex och inte i gummi. Den blir då tunnare, lättare och mer följsam.
Lågprofilshjul är inte lika aerodynamiska som högprofilshjul. Men lågprofilshjul är lättare att hantera. Likadant påverkas fälgen, ekrarna samt rakheten i hjulet väghållningen. Dessa delar påverkar varandra. Värst av allt är ett skevt hjul. Greppet blir då ojämnt vilket gör att varje kurva tas i fel fart med fel lutning av cykeln.

När det gäller lufttryck är det inte ”så mycket luft som möjligt” som gäller. Asfalt är inte ett jämnt underlag vilket tydligt ses på bilden ovan. Högt lufttryck ger mycket friktion samtidigt som lågt lufttryck ger motstånd i sig. Någonstans kring 8 bar, beroende på cyklist och däck, finns en brytpunkt.

Några favoritdäck från de senaste 5 åren:

1. Continental Competition, tub
2. Vittoria Corsa Evo, tub
3. Continental Supersonic, kanttråd
4. Schwalbe Ultremo ZX, kanttråd
5. Vredestein Fortezza Tri Comp, kanttråd & tub

Några däck jag helst undviker:

1. Panaracer, alla modeller
2. Continental Sprinter, tub
3. Färgade däck

Tänk på att däckets naturliga färg är svart. Ett däck med annan färg har kompromissats rent visuellt. Snyggt att träna på. Men till tävling är helsvarta däck att föredra.

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /customers/7/3/7/andreaslinden.se/httpd.www/wp-content/themes/themetrust-create/inc/template-tags.php on line 681

2 Comments

  • Intressant läsning
    Men som jag skrev innan så var Schwalbes Ultremo ZX däck mycket sämre fäste än michelin pro3. Båda däcken var färska, samma lufttryck, svarta däck (samma hjul). Den stora skillnaden upplevdes med vått underlag
    Till saken hör att en av mina cykelvänner som jag cyklade med då hade exakt likadana däck och upplevde exakt likadant och bytte även han fort som attan bort dom till pro3
    Vi är långt från lika i vikt och längd och körstil, så nått berodde på däcken helt klart…
    Sen förstår jag dig då du tävlar seriöst att du vill ha extremsnabba däck, vi amatörer vill ju bara ha bra fäste och punkteringsskyddat, helst lång livslängd också…

    Men vi är helt överens att conti comp tubarna är suveräna….

  • Många olika faktorer påverkar. Om det har varit torrt länge och sedan blir blött här på ön, är det mycket halt. När det sedan varit blött i ytterligare några dagar är det inte alls lika halt. Jag har dock inte använt Schwalbe när det varit blött. Bortsett från Panaracer har alla däck fungerat ungefär lika illa när den första regnskuren på ett par dagar/veckor kommer.
    Men som jag sa: Använd olika däck för träning och tävling. Att träna på ett par däck utan punkteringsskydd är både dyrt och tidsdödande.

    Kul att du också upplevt competition som kanondäck.

    Tack för din kommentar! :-)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.