När jag vred upp hastigheten och lutningen på dagens på löpbandet infann sig känslan av att jag absolut inte skulle klara av intervallerna. 4×4 minuter i 15,5 km/h med 8% lutning är en utmaning för mig. Jag brukar aldrig få en negativ känsla innan några träningspass. Men med nyvakna och trötta ben infann sig känslan där. För att bli av med den hoppade jag av löpbandet satte igång lite musik och funderade över Andreas Raelerts start i Ironman 70.3 Mallorca.
Sedan gick passet utmärkt. Jag springer numera väl kontrollerat och avslappnat trots att belastningen är kring 90-95%. Snart får jag lägga till lite mer hastighet för att komma upp i rätt belastningsnivå. I och med att jag blir allt bättre blir också ökningarna mindre. Istället för 0,5 km/h höjning blir det kanske 0,2-0,3 km/h som ökning. Det ska inte vara lagom. Det ska vara perfekt.
Andreas Raelert har varit på ön under helgen i samband med Ironman Press Tour. Jag cyklade förbi ”gänget” i lördags men förstod aldrig vad det var förrän jag kom hem och läste på internet. Det var nog lika bra. Jag får cykla med Raelert en annan gång.
Under kvällen körde jag backintervaller 3×6 min upp till Galilea. Det var fantastiskt vackert och gick dessutom riktigt fort. Jag har börjat köra mina backintervaller på triathloncykeln för att vänja mig vid den. Backen delade jag in i två delar. Trots att jag hade energi kvar lyckades jag slå min tidigare rekordtid som jag satt på linjecykeln. Att jag sprungit intervaller tidigare under dagen kände jag inte av alls.
Under hela säsongen kommer jag att tävla på kuperade halv Ironman-banor.
Ironman 70.3 Mallorca – 800 höjdmeter
Ironman 70.3 Zurich – 720 höjdmeter
Ironman 70.3 UK – 1200 höjdmeter
Ironman 70.3 EM Wiesbaden – 1500 höjdmeter
Ironman 70.3 Pays d’aix (Marseille) – 1270 höjdmeter
Ironman 70.3 Lanzarote – 1100 höjdmeter
Jämför med Ironman Kalmar – 500 höjdmeter
Övriga tävlingar är kuperade bortsett från Tjörn Triathlon som är någorlunda platt. Portocolom International Triathlon bjuder även den på över 1500 höjdmeter.
Det är vackert att beskåda solnedgången från toppen. Men det betyder också att jag har en aning bråttom hem. Det blir mörkt snabbt när solen väl försvinner. Även temperaturen sjunker snabbt efter skymning.
Min tempocykel är just nu för tung. Men då har jag vägt den i ”träningsmode”. Då väger den 8,9 kg. Min nya cykel kommer jag lyckas droppa till 7,6 kg med diskhjul, högprofilshjul, wattmätare och flaskställ. När den är anpassad för riktigt backiga banor, med Zipp 808/404 istället för Super-9/808 kommer jag få ner vikten till 7,3 kg. Själv har jag gått ner i vikt från 76 kg till 69 kg. Totalt blir det en viktskillnad på 8,6 kg. Det är ca 10% lättare än förra året.
Hej!
Först vill jag tacka för en trevlig blogg och så hoppas jag att tävlingen går bra! Jag läste att du hade gått ner i vikt och undrar om du har någon strategi eller kör ”eating i cheating” metoden? Har hört om en massa skumma metoder som cyklister använder men jag undrar om du har någon speciell strategi? Ha det bra!
Hej och tack!
Många metoder för att förlora vikt är idiotiska. Jag äter lite mindre nu än tidigare. Samma kost, samma tider. Enkelt.
Ha det fint!
Vad har du för tid uppför Galileabacken? Antar att du kör ifrån Calvia/capdella hållet.
-Håller nog den backen samt den från Caimari upp till bensinmacken som mina favoritstigningar på
Mallis.
Jag är rätt säker på att Andreas kör från andra hållet faktiskt. Finare flackare, längre den vägen.. :)
Jag brukar åka upp på mellan 12-13 min från Es Capdella-hållet. Något riktigt maxtest har jag inte gjort uppför backen. Min favorit är Sa Calobra. Men Galileabacken är inte långt efter i skönhet.
Oj oj, Gallilea, den ingår i våran korta bergsrunda, den kör vi ofta dom veckor vi är på ön..
Tack för inspirationen förresten, med brist på tid av många och långa pass så har jag lagt om till hårda då jag verkligen kör. Har provat 7*4min, 4 på trainern och 3 på löpbandet med 15km/h, men jag som är lite sämre än dig kör på 3% lutning istället. Verkar funkar fint, ger fin ökning i effekt på cykeln och sliter knappt alls på kroppen, så man kan vara fräsch till nästa pass
…ps. Det heter EFFEKT mätare, så länge du inte kallar den i bilen, kilometer i timmen mätare förstås…
Snart är vi där Fredrik…(glömde nämna det i förra kommentaren)…Jag gillar ju nästa backe efter gallilea skarpt. Sen har vi ju Nygrensbacken på slutet också…snart bara 40 dagar kvar till avresa…nice
Men Soller är min personliga favorit