Imorgon startar jag Kalmar Ironman kl 06:55. Till skillnad från nästan samtliga andra deltagare är detta inte min måltävling. Jag planerade in den i kalendern tidigt i år och klassificerade den som träningstävling. Min tanke med starten är att se vad som krävs för att vara med i tätstriden i en hel Ironman. Vart dagen sedan tar mig får jag se men jag ska verkligen vara med och tävla. Att få se och lära är dock ovärderligt inför framftiden. Framförallt den dagen jag väljer att planera hela min säsong utefter Kalmar Ironman.
Idag har jag riktiga betongben. Tyvärr inte bara till hårdheten utan även till känslan. Jag kunde cykla bra igår och hade en bra tävling i förrgår. 45 km/h på cykeln, inkl. skor av och på, var helt ok under tävlingen. Allra bäst var att jag inte låg särskilt högt över min tävlingsfart på halv Ironman. Jag kommer säkerligen vara lite seg även imorgon men lär ändå leverera ett bra cykelsnitt.
Jag tror att min höst kommer bli väldigt bra. Sedan vårens två måltävlingar på Mallorca och i Zürich har jag blivit betydligt bättre i samtliga grenar. På Mallorca hade jag en dålig dag efter en hektisk vecka med vandringsläger. I Zürich var jag på topp. Dessutom var jag med i toppen när tävlingen abrupt avbröts pga ett jordskred.
Planen är att först köra medeldistans-SM på Tjörn. Sedan ska jag plocka kvalpoäng till nästa års VM i Kanada (Las Vegas är inte arrangör för nästa års VM i halv Ironman). Jag har tre Ironman-tävlingar (halv) att köra. Av dem räknar jag med att en eller två går riktigt bra.
Men först. Imorgon.
Lycka till alla! Glöm inte att njuta.
Tävlingens snyggaste och snabbaste cykel?
Detta är en av huvudanledningarna till att jag kör med denna specialsadeln. Sparar mig värdefulla sekunder att bara kunna riva tag i cykeln utan att behöva dra den bak och sedan under cykelstället.
Vad har du för effektmätare, skymtar ingen på veven?!
Jag hann faktiskt inte byta efter tävlingen i lördags. Annars kör jag Quarq Elsa.
Oväntat men spännande att följa din framfart imorgon!
Hej Andreas! Grym blogg!
Är själv sugen på att köpa en Speedmax CF men min budget räcker tyvärr bara till di2 Ultegra. Har du haft chansen att prova skillnaden mellan DA och Ultegra? Det är väl förutom 11-delade funktionen mest vikten som skiljer dem åt?
Läste i ett test med tour att Speedmax presterar bäst aerodynamiskt med zipp 808 både fram och bak. DVS att den presterade sämre med zipp disc bak. Är detta något du funderat på eller märkt av?
Tänkte själv köra med zipp 808 och det var ju skönt att se att det var det snabbaste, iaf på pappret :)
Lycka till i Kalmar!
Hoppas vi ses nästa år i Sövde, du slog mig med 9 min! Om jag inte kör HI nästa år så är målet att minska avståndet till dig! :)
Tjenare!
Ultegra räcker gott och väl. Skillnaden är framförallt 11 vs. 10-delat. Vikt och prestanda är hyffsat likt. Jag har testat båda grupperna. Dura Ace är bättre men Ultegra är helt klart mer prisvärt.
Jag upplever skillnaden mellan disk och utan disk som väldigt liten. När jag kör med disk har jag dock möjligheten att ”segla” på hjulet på ett effektivare sätt än jag har med 808. Faktan är helt klart intressant och Tour’s test är riktigt seriöst och välgjort.
På Speedmaxen har du bra justeringsmöjligheter i styret samt många valmöjligheter med styrtappen. Tänk dock på att ramen är lång. Jag kör på Medium med kort styrstam men skulle kunnat ha en Small med mediumlångstyrstam.
Oklart om jag åker till Sövde nästa år. Har ett riktigt tajt program med många HIM-race i Europa. Men om jag är i Sverige kommer jag självklart att vara med. Tävling är den bästa träning. Om jag dyker upp nästa år är även jag snabbare ;)