Allt jag sysslar med rör triathlon på något sätt. Kraven är så omfattande och mitt intresse är så brinnande att allt i slutändan handlar om triathlon och prestation. För att kunna träna och tävla så mycket som jag vill krävs det att mina inkomstkällor är tillräckligt höga och flexibla. Jag har flera olika inkomstkällor som är säkra och återkommande. På så vis har jag trygghet. Oftast.

Idag tänkte jag skriva om den mest stabila inkomstkällan, som är perfekt för en triathlet – personlig träning/coachning. Det är just coachningen som jag värderar som högst. För nästan oavsett hur det går för mig som triathlet kan jag coacha. Det är även något jag kommer kunna arbeta med när jag slutar. Långsiktigheten i coachningen och den personliga träningen gör den stabil.

Så här går coachingen till
Varje månad får varje adept ett nytt träningsschema med specifik veckofördelning. Schemat är helt och hållet skapat efter adeptens mål, nivå och livsstituation. Jag skräddarsyr schemat specifikt för att det ska fungera för adeptens möjligheter. Det blir lite dyrare att göra på det här sättet i och med att det tar längre tid. Men det är också min nisch. Det blir mycket roligare att träna någon som jag lär känna allt bättre efterhand.

Träningsschema för triathlon

Träningsschemat ser ut enligt ovan. Självklart är det aldrig ifyllt som ovan. Men utseendet på schemamallen stämmer. Jag antecknar alla speciella datum som adepten uppger. Medräknat i träningsschemat finns allt från begravningar till barnveckor. Om något förändras på vägen förändrar jag också schemat.

Träningsplaneringen följer ett långsiktigt upplägg inför den kommande säsongen. Jag gör en grov periodisering och utgår ofta från adeptens svagheter till en början. Ibland kan ett samarbete börja med rehab från tidigare skador eller överträningssymptom.

För att tydliggöra vissa av träningspassen har jag en passbank med ca 300 olika digitala träningspass. Ja, jag kan många av dem utantill. När det passar tar jag ett träningspass från passbanken och planerar in i träningsschemat.

Exempel på simpass för triathlon

Ett exempel på ett simpass ur min passbank syns ovan. Jag vill att det ska vara enkelt och överskådligt. Diagrammet är ingen sanning. Det är till för att ge en vink om vad passet ger. Ifall adepten tycker att träningspasset ser tråkigare ut än döden kan han eller hon välja ett pass med liknande effekt.

Jag har återkommande samtal, möten eller träningspass med mina adepter beroende på var de (och jag) befinner sig. Antingen varje vecka, varannan vecka eller var fjärde vecka. Vi pratar om snön som aldrig faller, snön som aldrig smälter (japp, jag är en kappvändare beroende på om det är skidåkare eller cyklister jag pratar med), vad som skett i veckan, hur träningen gått, varför de nya Zipp-hjulen har 18 ekrar istället för 16 och hur sommarens mål hägrar. De flesta samtal sker över Skype. Det är överlägset bäst ljud och kostar inget.

För att sprida lite mer kunskap och tipsa mina träningsklienter om saker vi inte alltid pratar om skriver jag och skickar ut nyhetsbrev. Ofta handlar nyhetsbreven om sådant jag tycker är för värdefullt och ”hemligt” för att skriva i min blogg. Det kan vara t.ex. nutrition under tävling, rödbetans vara eller inte vara eller de kan hålla koll på sin kolhydratstillgång med hjälp av pulsklockan.

Cykelteknikpass på Gärdet i Stockholm

Vilka, hur många och hur lång tid det tar
Idag har jag 17 betalande adepter. Egentligen bestämde jag mig i höstas för att bara ha 15. Jag behövde effektivisera mina träningsschema rent praktiskt innan jag tackade ja till fler adepter. Men två tidigare adepter som ville göra comeback hörde av sig. Det var alldeles för roligt för att säga nej. Nu när jag varit sjuk i över två veckor har jag hunnit effektivisera. Därför är jag nu öppen för 20 st träningsadepter.

Att skriva ett schema tar olika lång tid. Som snabbast kan jag skriva ett schema på drygt 30 minuter. Som mest har jag behövt 3,5 timmar på mig att skriva ett träningsschema. Svårast är att skriva på sommaren då det ofta är många öronmärkta dagar blandade med halvbestämd semester och tävlingar. Jag ger det alltid den tid det behöver.

Varje dag svarar jag i snitt på 5 mail. Ibland 0, ibland 25. Jag läser också vad adepterna har gjort i deras träningsdagbok och gnäller om de gjort plankan istället för marklyft ;)

Personlig träning i Stockholm - Cykelteknik på GärdetI somras var jag i Stockholm och tränade med ett tiotal av mina träningsadepter. Det var två av sommarens mest minnesvärda kvällar.

Jag har arbetat som personlig tränare sedan 2011. Flera av dem som jag coachar idag har varit med ända sedan dess. Till en början var jag deras tränare. Efter ett tag var jag deras tränare och vän. Så blir det alltid. Vi delar målen och framgångarna samtidigt som vi tacklar problemen tillsammans.

Under de tre åren har jag tränat allt från oljeborrare i Norge till kockar Stockholm. De allra flesta jag tränar eller har tränat bor i eller runt Stockholm. Men jag har även tränat adepter i Borås, Jönköping, Helsingborg, Malmö, Hofors, Göteborg, Norge, Kalmar, Mallorca, Norrköping, Linköping och Finland. En till tre gånger om året håller jag endagsworkshops, öppna för mina träningsadepter, i Stockholm, Borås eller på Mallorca.

Ingen av de jag tränar håller på med något annat än triathlon, cykling, löpning, skidåkning eller En Svensk Klassiker och allt vad det medför. Flera har väldigt skilda mål men allas mål är inom de kategorierna. Om någon har ett mål som rör något annat tackar jag nej. Då finns det säkert någon annan som kan det området bättre. Bortsett från chins. Alla förfrågningar om chins är välkomna. Hittills har jag faktiskt haft två.

Min filosofi
Enkelhet är nyckeln. Jag brukar säga att de som jag coachar tränar så lite som möjligt för att kunna återhämta sig så mycket som möjligt. I flera fall är inte ”så lite som möjligt” särskilt lite. Mina träningsadepter tränar allt mellan 3-33 timmar per vecka. Men alla tränas ändå efter den principen.

Jag försöker också alltid att lära ut så mycket som möjligt. För självfallet kommer jag inte coacha alla för all framtid. När de sedan ska börja träna utan mig vill jag att de ska ha med sig kunskap från mig. Annars har jag bara underhållit dem under de år eller månader som jag coachat dem.

Mina priser och avtal
Jag har hållit ungefär samma priser och avtal de senaste tre åren. Det har fungerat utmärkt.

Läs mer om mina olika avtal och priser här.

4 Comments

  • Andreas, du är en helt fantastisk coach! Jag har haft många pt och tränat många olika saker, men du är i en klass för dig. Du lyssnar, är lyhörd och du får till o med mig som är novis att känna mig som en drottning. Det kostar en del, men värt varenda krona! Min kropp mår bra, mina resultat blir bättre och jag har sanslöst roligt! Grym helt enkelt.

    • Tack :) Det är lätt att coacha dig. Du är öppen, ärlig och nyfiken. Jag ser verkligen fram emot att stå vid sidan och heja fram dig och Björn (m.fl.) till mållinjen i Kalmar.

      Att du mår bättre och får bättre resultat beror på dig. Av mig får du ett verktyg. Du använder det verktyget på helt rätt sätt. Det är därför det är lätt att coacha dig.

      Tack igen!

  • Håller med Desirée! Du är verkligen duktigt som coach! Det var ett av mina bästa val jag gjort att ha dig som min tränare. Är mest imponerad av att du har sånt engagemang i dina adepter trots att vi börjar bli många nu. Ja, det kostar en del, men du ger resultat jag aldrig haft förut och en starkare, friskare kropp som orkar mer. Tyvärr är du beroendeframkallande, så jag hoppas du kommer hålla på med coachning i många år framöver!

    • Tack så mycket! Jag ser träningsadepterna lite som min skolklass. Det är delvis mitt ansvar att alla lyckas. Att gå in för det gör det roligare. Att gå in för det så mycket som möjligt gör det så roligt som möjligt
      Jag lovar att hålla på i många år framöver ;)

      Grattis till ditt nya PB igår!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *