Jag trodde att jag skulle vara tröttare. Men efter en vecka känns det helt okej. Det gjorde det relativt tidigt. Eftersom jag inte hade gjort en Ironman tidigare visste jag inte vad jag hade att vänta mig i återhämtningstid. Men jag har gjort annat förut som slitit på mig betydligt hårdare. T.ex. Superklassikern 2010 och Sverigeloppet 2012. Det var olika typer av trötthet. Men jag hade räknat med att Ironman och Superklassikern skulle vara lika. Superklassikern 2010 var dock betydligt mer slitsam. Alternativt hade jag sämre återhämtning då. Jag slutade visserligen på en helt okej topp 20-placering i cykel-SM veckan efter. Jag lyckades till och med lägga allt krut på ett kort och utmana det starka fältet, om än tillfälligt. 

ironman-kalmar-2015-63

Jag har sovit lite mer än vanligt. Någon timme på eftermiddagen och 8-9h på natten. Normalt sover jag 20min på eftermiddagen och 8-8,5h på natten. Men det är inte så farligt. Efter Superklassikern var jag helt sänkt i fyra dagar. Då fick jag visserligen inte sova ut på morgnarna då radio ringde kl 07:00 tre dagar i sträck.

Innan Ironman Kalmar vägde jag 78kg. Det var precis innan jag fick i mig Quorn och tappade all vätska på en natt. Jag hade kolhydrat och saltladdat. Hela tiden låg jag under 7% kroppsfett. Det gör jag alltid. På julafton, midsommarafton och på toppen av Puig Mayor i mars. Men min vikt pendlar mellan 72-78kg. Efter loppet vägde jag 73kg. Dagarna efter väger jag också 73-74 kg, stabilt.
På ett så långt lopp är det absolut ingen fara att starta med en ganska markant extravikt. I vattnet är det oviktigt, på cyklingen var det färre höjdmeter än det var under simningen och till löpningen är den mesta av vätskan borta. Att vara bra i värme handlar inte bara om vana. Det handlar om planering. Och Simon.

ironman-kalmar-2015-36

Nu återstår fem veckor till Ironman Mallorca. Jag kommer att kunna köra bra där. Det vet jag. Mitt mål är att inte tappa mer än 5min i vattnet, plocka in tid på cykeln och sedan överleva löpningen under 3h. Det borde kunna ge mig en bra tid. Och kanske kan jag bli topp 8. Då är jag hur nöjd som helst. Men jag är nöjd med topp 15 och väldigt nöjd med topp 10 också.

Simon tror topp 3 eller ”i alla fall topp 5”. Han åker ner för att hjälpa mig med det. Behöver jag nämna att han är ovärderlig?

ironman-kalmar-2015-37

Jag hade inte riktigt väntat mig responsen jag fick efter Kalmar Ironman. Så många som skrev, gratulerade, hejade, hälsade och på något sätt uttryckte sitt stöd för mig. Jag började försöka svara på allt. Men sedan insåg jag att det var omöjligt. Inte främst på grund av antalet utan av spridningen. Det går att få tag på mig på så många olika sätt. Vilket är bra. Men också lite förvirrande ibland. Oavsett så har jag läst nästan allt och tagit åt mig allt. Jag är jätteglad och tacksam för stödet, även om jag inte kunnat svara alla personligen.

Känslan inför IM Mallorca är mycket bra. Det ska bli kul att inte vara ”försiktig” den här gången. Jag har en plan som kan hålla. Men det är på gränsen. För att få ett toppresultat krävs det dock att jag är på gränsen. Det är så jag kommer att tävla. 1 av 5 gånger håller det inte. I början av min Ironman-satsning kanske det till och med blir 1 av 3. Men de övriga 4 eller 2 loppen går desto bättre.

Foto: Ida Carlsson

3 Comments

  • Hej! Starkt jobbat på ironman!!
    Nyfiken som man är så undrar jag över Quorn! Är det nåt preparat för att tappa vätska eller misstolkade jag meningen fullständigt??

    • Hej,
      Quorn är svamp och ersätter ibland kött för vegetarianer. Om du söker på det så hittar du det. Något preparat för att tappa vätska använder jag inte. Tvärtom så försökte jag ladda med salt för att starta med extra vätska i kroppen. Det lyckades jag med även fast jag blev väldigt risig och fick ordentliga magproblem av Quorn (som jag inte tål).

      /Andreas

  • Aha! Vad okunning man är….
    Hur som helst så var det ett imponerande ironman av dig! Lycka till med resten av säsongen!!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.