Så länge jag kan minnas har jag haft någon form av mental allergi mot nyårslöften. Jag har inte riktigt förstått varför det inte går att börja träna innan nyårsafton, varför gymmet är tomt dagen innan nyår och fullt den första måndagen efter nyårshelgen och varför året innan helt plötsligt inte räknas.

Jag har tänkt fel. Jag tror att nyårslöften är bra men har tidigare förknippat det med drömmar som fötts och eldats på med julmat. Men sedan svalnat i februarislasket. Problemet från början var planeringen. Strukturen. Och vägen. För att drömmen ska kunna vara ett mål måste en väg finnas. Utan att titta på en karta missar många målet tidigt och hamnar på villovägar. Det gör att målet glöms bort och förgås.

alcanada-linden-6

Ju tydligare plan man har, desto starkare blir motivationen. Genom att känna till syftet i varje del av planeringen går det att hålla motivationen. Med delmål känns det stora målet aldrig för långt bort. Och att kunna känna att drömmen man satt som mål börjar närma sig är en av de starkaste känslor jag vet. Det är en känsla som fått mig att ständigt vara motiverad. Ibland kan det ta emot att träna, ifall jag är riktigt trött. Men genom att tänka på mitt närmsta delmål eller betydelsen av just det enskilda passet och den sammanlagda innebörden av alla liknande pass innan målet ger mig motivation.

Kanske är nyårslöftet en mer vardaglig benämning på ett mål. Något som jag tänker är förverkligandet av en dröm. När jag tänker så gillar jag verkligen nyårslöften och inser att jag själv är likadan. Men eftersom jag själv har tränat och satt upp mål redan innan jag behövde använda badbyxor på simpassen har jag haft lite svårt att förstå varför det inte går att sätta upp mål under övriga året. Människan är ett flockdjur. Vi agerar gärna tillsammans. Och vi gillar att tänka lika. Vi känner oss mänskliga och sociala när vi drömmer samtidigt, älskar på samma dag och blir myggbitna i flock på midsommarafton.

Men sen är det ju det där med att ”vända blad” också. Jag har aldrig känt något behov av det förrän i år. För det var längesen jag gick skadefri och frisk in i ett nytt år. Flera år i rad har jag varit småskadad utan att förstå varför. Nu vet jag varför och har justerat min löpteknik samt stärkt upp mitt svaga säte. Jag upplever att jag kan träna nästan obegränsat mycket igen. I alla fall för vad som är inom ramen av nödvändighet.

alcanada-linden-1

Jag har egna mål som jag faktiskt satt från nyåret. Men det var egentligen mest av praktiska skäl. Något som jag planerat redan sedan i höstas. Från och med idag avsätter jag 3h till träning varje dag. Egentligen 4h när jag räknar med den ineffektiva tiden också. Och då känns det bra att vända bladet och blicka framåt. Mitt förra år var mycket bra men jag hade inget riktigt flow i träningen pga skador och ostrukturerat jobb. Därför ser jag bara till i år. Jag utgår från förra året. Men jag vill börja på något.

För att lösa detta har jag en plan som är nästan klar. Jag överlåter två av mina stora verksamheter till andra aktörer utan att sälja min själ eller förlora välbehövlig inkomst. Allt är inte helt klart än men mer info följer. Jag har systematiserat träningsupplägg och framförallt träningsintroduktion utan att förlora någon form av individuellt fokus. Det är bara själva processen jag har förenklat med hjälp av schemaläggning i Trainingpeaks och guider med startinfo m.m.

Genom dessa förändringar blir jag i princip bara tränare och triathlet. Inte entreprenör och triathlet som jag varit tidigare. Och jag är säker på att mitt ”nyårslöfte” kommer att hålla. Jag har gjort planeringen, jag har strukturen och lagt upp vägen fram mot mina drömmar som jag nu kallar för mål.

canyon-speedmax-andreas-linden-2015-56

Om du behöver hjälp med att skapa en struktur som håller, en planering som faktiskt tar dig mot de mål du har satt upp framför dig och med eld till motivationen när målen känns långt borta får du gärna kontakta mig. Jag lägger mer tid på coachningen och min personliga träning. Därför har jag möjlighet att hjälpa ett par adepter till. Vad du vill göra är inte särskilt viktigt men att du har ett mål är viktigt. Jag hjälper mestadels cyklister, triathleter och En Svensk Klassiker-utövare mot säsongens mål. Ibland med väldigt tydligt prestationsfokus men också ibland med en helhetshälsa som mål. Du kontaktar mig via mitt kontaktformulär här på sidan. Läs gärna mina priser och avtal först. Jag förstår dock om du inte begriper något av vad jag menar då jag skrivit ihop dem lite för snabbt.

Mellan den 29-31 januari håller jag tre träningsdagar i Borås. Det är en mycket bra introduktion för dig som är intresserad av coachning. Helgen är till självkostnadspris och du kan delta oavsett nivå då vi endast springer/simmar/styrketränar. Mer info kan du få direkt av mig.

Coaching, Andreas Lindén

Samtliga foton tagna av Ida Carlsson som snart kan göra chins utan hjälp av mina biceps.

One Comment

  • Jag gillar inte heller nyår, liksom att alla ska börja om bara för att det är den 1 jan. Vill bara säga att du är otroligt inspirerande och ser verkligen fram emot att få följa med här på bloggen det kommande året, både vid träning och tävling.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.