Eftersom det väldigt snart är dags för Canyon att släppa sin nya version av deras triathlon/tempocykel Speedmax så är det också väldigt hög tid för mig att skriva hur jag upplevt min nuvarande Canyon Speedmax CF som jag fick av dem 2013.

canyon-speedmax-andreas-linden-2015-1

Min Canyon Speedmax CF under ett cykelpass på Mallorca i december. Dock med ett par Mavic-hjul som jag normalt har på min Canyon Aeroad CF SLX.

Kort sagt

Jag upplevde ett rejält lyft när jag bytte ut min gamla tempocykel från Canyon till deras nya Speedmax CF. De största skillnaderna märkte jag av i accelerationer och kurvor. Jag kunde numera ta kurvor nästan lika bra på min tempocykel som på min linjecykel. Accelerationerna var inte som på linjecykeln men var långt mycket bättre på den nya Speedmaxen (2013) än vad jag upplevt på någon av mina tidigare tempocyklar.

I samband med lanseringen av Speedmax CF 2013 tog Canyon upp kampen med de tidigare ledande leverantörerna av så kallade superbikes.

Tävlingsspecifikation för min Canyon Speedmax CF

  • Ram: Canyon Speedmax CF
  • Gaffel: Canyon Aero Fork SL
  • Växelsystem: Shimano Dura Ace Di2
  • Bromsar: Integrerade i ramen av Canyon
  • Hjul: Zipp 808 Firecrest Carbon Clincher
  • Däck: Continental GP 4000S II
  • Slang: Vittoria latex
  • Sadel: Dash Stage 9
  • Pedaler: Speedplay Zero
  • Styre/styrtapp: Canyon, integrerat
  • Sadelstolpe: Canyon
  • Effektmätare: Quarq Elsa RS
  • Storlek: S, M, L (jag har M)
  • Vikt: 7,8kg
  • Pris: Från ca 40 000kr
  • Pris för min specifikation: ca 75 000kr
  • UCI-godkänd: Ja

canyon-speedmax-andreas-linden-2015-61

canyon-speedmax-andreas-linden-2015-59

Plus och minus

Ingen har någon glädje i att jag bara skriver allt som är bra och hoppar över det som är mindre bra. Därför tar jag med allt i den här recensionen. Cykeln är dessutom så bra att jag kan vara helt ärlig med vad jag skriver.

Plus

  • Aerodynamiken är prisbelönt och har fått toppbetyg i det oberoende magasinet Tour (Tyskt cykelmagasin).
  • Styvheten/vikten är mycket bra. Cykeln svajar aldrig ens i kraftiga igångdrag och reagerar direkt på kraftöverföringen.
  • Priset är lägre än de flesta konkurrenters. För 45 000kr kan du få en komplett tävlingscykel med tävlingshjul.
  • Justeringsmöjligheterna i styre, sadelstolpe och styrtapp gör det möjligt att hitta en optimal position för i princip alla.
  • Mekvänligheten är en fördel för den som mekar själv. Allt är lätt att komma åt i jämförelse med många andra superbikes.
  • Breda hjul och däck får plats utan problem.
  • Originaltillbehören är påkostade. Däck, hjul, sadel m.m. är påkostade tillbehör på cyklarna från Canyon.
  • Perfekt inställd från början. Min cykel var perfekt styrtejpad, växeljusterad och kartongsmonterad från början.

Canyon Speedmax aerodynamik jämfört med Cervelo P5

Tours aerotest där de jämfört Canyon Speedmax CF med Cervelo P5. Canyon är snabbast med Zipp 808 som hjulpar. Då är den lika aero som Cervelo P5 med dischjul och Zipp 808.

Minus

  • Brantare vinkel på sadelröret hade jag uppskattat, för att kunna skjuta tillbaka sadeln närmre rörets centrum.
  • Andra ventilförlängare hade kunnat passa med fler pumpar. Billigt att byta men jag hade monterat det från början.
  • Tyngre utväxling hade behövts för min del. Istället för 53/39 hade jag velat ha 55/42.
  • Tillgängligheten var låg och flera modeller sålde slut väldigt snabbt.
  • Originalhjulen som följde med var ett par Reynolds Assault. Den nya versionen är mycket bra men den gamla var inte breddad och hade därför inte samma aerodynamik/väghållning/styvhet som den nya versionen.
  • Torx är mina favoritskruvar. De är som insexskruvar fast smartare. Dock använder i princip ingen sådana skruvar ännu.

canyon-speedmax-andreas-linden-2015-65

Inte lika kort sagt

Under de senaste åren har jag tävlat många gånger på min Speedmax CF. Några anmärkningsvärda tävlingar är dels Ironman Kalmar 2015 där jag blev fyra totalt med bästa cykeltid, 41km/h i snitt och endast 253w i snitteffekt. Det är en låg snitteffekt i förhållande till hastighet.
När Katusha, det ena World Tour-laget som tävlar på Canyon, testade sina tempocyklar med full tävlingsutrustning på bana rapporterade de att det krävdes 270w för att cykla i 47km/h. Det är inte särskilt långt ifrån vad jag själv anar. På en helt platt väg med perfekt asfalt och utan någon vind räknar jag med ca 45-47km/h i min tävlingsmundering vid 300w. Det är en mycket bra fart vid en låg effekt. Självklart blir inte snittfarten lika hög och hastigheten stämmer inte överens med en tävling. Men som ”marsch-fart” kan det nog vara nära sanningen för någon som är väldigt aerodynamisk.

Jag tävlade också i halv Ironman Mallorca, där jag tyvärr bröt. Men vad som var intressant där var att jag lyckades hålla en högre snitthastighet nerför Coll de Sa Batalla till Caimari än jag gjort tidigare. Och min tidigare tid var på linjecykel, på avstängda vägar under en cykeltävling där jag jagade täten nerför backen. Det var i princip samma förhållanden, samma tid på året men på min Speedmax CF istället för min Aeroad CF. Det säger en del om kurvtagningen i tempocykeln. Jag förbättrade mig från 47,6km/h till 48,1km/h. På min första tempocykel från Canyon lyckades jag 2013 endast snitta 44,6km/h nerför samma backe.

canyon-speedmax-andreas-linden-2015-44

Canyon Speedmax CF har en ”modern” geometri. Man har på senare år insett att längden i sittpositionen kan vara mer aerodynamiskt gynnsam än höjden. Med andra ord kan det vara mer aero att sitt utsträckt än att sitta lågt. För detta ändamål har Canyon en relativt lång ram med en lång hjulbas. Det krävs en funderare kring sittpositionen och lite test innan man får till en bra position. För min egen del har jag skickat bak sadeln, sänkt sadelstolpen, höjt styret och skjutit fram mina tempopinnar. Egentligen tvärtemot vad jag först hade tänkt. Men jag ville att det skulle fungera och blev förvånad över hur bra det faktiskt fungerade.

canyon-speedmax-andreas-linden-2015-27

Bilden ovan visar hur jag satt innan mina senaste justeringar.

Några tillbehör som jag tror är viktiga för min aerodynamik är flaskstället mellan mina handleder. Jag har lyckats montera allt så tight att jag inte lämnar någon luft mellan handlederna och flaskan. Detta skulle eventuellt kunna spara mig ca 5w gentemot att inte ha någon flaska alls och ca 15w gentemot att ha den flaskan på ramen. I alla fall enligt Cervelo.

canyon-speedmax-andreas-linden-2015-10

canyon-speedmax-andreas-linden-2015-26

Slutsats

Jag har svårt att se varför man skulle köpa en annan cykel än Canyon Speedmax CF SLX när den kommer ut. Att hitta en så prisvärd, välutvecklad och snabb tempo eller triathloncykel någon annanstans tror jag inte är möjligt. Jag har inte läst om någon bra utmanare i den kategorin. Än mindre har jag testat någon. Nackdelen är förstås tillgängligheten. Ifall du vill ha en måste du hänga på låset när de släpps. Signa upp dig på deras nyhetsbrev här för att veta när de släpps tidigast. Det har till och med jag gjort för att inte missa någon info.

Det är min tolkning förstås. Men efter allt jag läst och själv testat skulle jag tro att min nuvarande Canyon Speedmax CF är den bästa cykeln på marknaden. Den främsta utmanaren är enligt många Cervelo P5. Dock kostar en P5 tiotusentals kronor mer, väger ca 1kg mer och har inte samma rapphet/kurvtagning som min Speedmax CF. Och ja, jag har testat en Cervelo P5.


canyon-speedmax-andreas-linden-2015-34

canyon-speedmax-andreas-linden-2015-35

canyon-speedmax-andreas-linden-2015-36

canyon-speedmax-andreas-linden-2015-37

Canyon Speedmax CF SLX 2016

Jag kommer att tävla på Canyons nya Speedmax CF SLX under 2016. Dock är leveransdatumet, även till mig, oklart ännu. Men tillsvidare kommer jag att tävla på min nyvarande Speedmax CF. Hur länge det blir under 2016 vet jag inte. Dock känner jag mig väldigt nöjd med min nuvarande cykel och sitter inte direkt i trapphuset och väntar på UPS.

Vad som är intressant med den cykeln är att den verkar vara än mer aerodynamisk än den nuvarande versionen. Det finns smarta förvaringsmöjligheter för både vätska, bars och punkaprylar inbyggt i ramen. På så vis blir cykeln mer aerodynamisk samtidigt som man slipper ha andra förvaringsboxar/flaskställ som stör.
Jag har också noterat att sadelröret är brantare 2016. Det gör förmodligen inte så stor skillnad. Men jag inbillar mig att det blir styvare och därmed något snabbare att sitta mer rakt över sadelrörets centrum. Det läker då mitt enda egentliga minus för den nuvarande versionen. Mina andra minus är egentligen bagateller i sammanhanget. Tyngre utväxling är kanske en av tusen triathleter som vill ha och de smala originalhjulen jag fick produceras inte i den bredden längre.

Jan Frodeno och Nils Fromhold har varit extremt framgångsrika på sina Speedmax CF SLX under 2015. Bland annat har de vunnit VM över både hel och halv Ironman, EM över hel Ironman och Challenge Roth med 4:10h på cykelsträckan. Det är inte cykeln själv som stått för de resultaten men jag anar att de båda är väldigt aerodynamiska. Jan Frodeno tryckte endast 277w i snitt under Ironman Hawaii när han kunde hoppa av cykeln och springa in i T2 som ensam ledare efter en mycket stark cykling.

Tyvärr vet jag inte idag vilken dag Canyon släpper sin Speedmax CF SLX 2016.

canyon-speedmax-andreas-linden-2015-2

Foto: Ida Carlsson

4 Comments

  • Det låter otroligt lite i effekt. Nu är det ju givet skillnad på effektmätare och effektmätare också. Men för att jag som amatör (iofs tyngre än dig i kroppsvikt) skall kunna köra 10km på under 14 minuter så behöver jag ca 335-345w. Nu är det förstås inte på en helt platt bana så min kroppsvikt (+15kg mot dig) gör säkert en hel del.

    • Som sagt är det skillnad på bana och bana. Extra vikt brukar även ge mer luftmotstånd. Det är också skillnad på sittposition, cykel och materiel. Du kan kika på min Strava-fil från Kalmar Ironman 2015 här: https://www.strava.com/activities/370922806

      Den kanske kan vara intressant. Jag har tre effektmätare och samtliga överensstämmer mycket väl med varandra.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *