Jag använder normalt inte volym som ett mått på träning. Särskilt inte som ett mått på träningseffekt. Däremot använder jag det som mått på träning när jag blandar in fördelningen av intensitet. I löpningen kan jag göra det under upptrappningsperioder. Då har jag knappt någon hög intensitet alls utan nästan uteslutande lugna pass. Men när jag är igång ser jag mer till de specifika passen än till veckovolymen.

I min simning har jag dock lagt upp ett volymmål. Till den sista september nästa år ska jag ha simmat en miljon meter. Alltså 1 000 000m, 1000 kilometer eller 100 mil.

Jag kommer dock vara noga med att fördela mina meter så att det blir så givande som möjligt. Hur fördelningen bör se ut är jag lite osäker på. Men just nu siktar jag på 60% lätt/blandsim, 30% strax under tröskel och 10% över tröskel. Under passen försöker jag få till ca 10-20% ryggsim. Ifall det är ett lätt cirkulationspass simmar jag säkert 30% ryggsim.

Anledningen till att jag simmar så mycket ryggsim är att försöka motverka sämre hållning och därmed skador. Sämre hållning får jag framförallt av jobb. Lyckligtvis jobbar jag säkert hälften så mycket som jag gjorde för ett år sedan och kanske endast en tredjedel av vad jag gjorde för tre år sedan. Det har faktiskt gjort underverk för min simning att inte ha så många timmar framför datorn.

cala-mesquida-betlem-sep-21

Min förhoppning är att dessa 1 000 000 meter ska göra att jag blir så pass bra på att simma att jag kan hänga med täten eller i alla fall andragruppen upp ur vattnet. Jag får vara lite taktisk och välja lättare simbanor med våtdräkt, gärna i insjöar, för att vara med uppe tidigt. Är jag bara 1-2min efter bör jag kunna komma ikapp de flesta relativt snabbt så länge det går rätt till där framme i täten.

För det är just därför jag MÅSTE blir bättre på att simma. Det ser för jävligt ut på alldeles för många tävlingar. Draftingförbud verkar ibland vara en skröna. Motorcyklar och bilar bidrar ofta med löjligt mycket vindskydd. Om jag är med där framme så får jag i alla fall möjlighet att skälla på de som fuskar.

Nyttan av att ligga 12m bakom är gigantisk. Med bra tajming och förståelse för cykling går det att spara 30-50w utan problem under längre perioder. Även på 12m. Men sitter man på 4 meters mellanrum är det 70-100w. Kör man IM Barcelona i täten och har motorcyklar framför och bland sig kan man utan problem spara över 100w.

Jag föreställer mig att ifall jag håller 12m i en tätgrupp när de andra ligger på 4m så kommer det bli tydligt att de fuskar. Då förväntar jag mig att de lättare får en penalty. Annars ska de få se på fan.

ska%cc%88rmavbild-2016-10-02-kl-11-01-03

För att lösa tätgruppen behöver jag bli ungefär lika mycket bättre under de kommande 900 000m som jag blivit under mina senaste 100 000m. Det låter självklart att jag kommer klara det. Men det är långt ifrån självklart. I värsta fall får jag simma en miljon meter året efter. Och kanske året efter det. Fast det gör jag nog ändå. Det är kul att simma nu. Och ju mer jag simmar, desto roligare blir det.

Jag cyklar också. Men det går långsamt framåt. Jag hittar inte tillbaka till min trampteknik. Troligtvis pga den styrkan jag tappat i vänster fotled men som jag försöker jobba upp. För tillfället är jag ungefär 20-25% sämre än jag normalt är över olika intervalltyper. Löpmässigt kan jag springa max 90min/vecka på sandstranden. Det är trist men i alla fall mer än inget.

0038-andreas-cykling-calvia-2016-9

Här nedan kommer en video om min simning/träning här på Mallorca. Det är dock ganska många tusen meter sedan jag publicerade den här. Men det är vacker simning (omgivningen iaf).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *