Min träningscykel som jag åker på nu från Canyon behåller jag i två veckor till. Under två veckor har jag cyklat på den här på Mallorca och hunnit känna mig för. Jag har cyklat på många olika cyklar. Både dyra och svindyra cyklar. Detta var nog den billigaste cykeln jag använt. Ett komplett exemplar kostar bara 19 629 kr.

Åkegenskaper:
Det som har slagit mig är styvheten. Få cyklar har samma vridstyvhet. Med denna cykeln får jag ner all kraft i pedalerna. På slät mark tycker jag att den är kanon. Vikten blir ofta hämmad när man försöker göra en cykel styv. Just förhållandet mellan vikt och styvhet blir alltid en kompromiss. Frågan är bara hur tydligt det märks. I detta fallet har Canyon lyckats med en bra kompromiss. Cykeln med originalhjulen Ksyrium Equipe väger bara 7,2 kg utan pedaler. När jag skickar på mina Easton EC 90 TT trillar vikten ner en bra bit under sju kilo. Dock kostar mina hjul mer än cykeln gör. 7,2 kg är en riktigt bra vikt. Och 19 629 kr är ett bra pris.
Cykeln är mycket komfortabel. Flera gånger har jag kikat på hjulen för att se om jag har dåligt med luft. Men när jag kikat på hastighetsmätaren har det gått i +50 km/h. Vid denna hastighet kan många cyklar upplevas stötiga och vibrera så mycket att kroppsdelar domnar bort.

Växelgrupp:
Ultegragruppen som sitter på rakt igenom fungerar som vanligt finfint. Skillnaden mot den dyrare gruppen Dura-Ace är bromsarna. Jag tycker att Ultegras bromsar tar ett tiotal procent sämre. Det är ingenting som är farligt. Men när jag laddar på utför vill jag ha så kort bromssträcka som möjligt. Växlingarna är lite snabbare med Dura-Ace, framförallt på framklingan. Det rör sig om tiondelar. Därför kanske det inte är i alla cyklisters intresse att lägga ut dubbelt så mycket pengar på en finare växelgrupp. Skillnaden till 105, som är Shimanos växelsystem under Ultegra, är stor. Prisskillnaden är dock liten. Därför rekommenderar jag definitivt Ultegra.

Komponenter:
Sadelstolpe, styre och styrtapp är i aluminium. Det funkar finfint. Styret har dessutom perfekt anatomi och är mycket styvt. Styre och styrstam kommer från Ritchey. Ett märke som har mycket gott rykte i cykelkretsar.
Hjulen från Mavic är inte avancerade men gör bra ifrån sig. De är riktigt styva och har bra hållbarhet. För sitt pris är de även lätta. Mitt förslag är att kombinera dessa hjul med ett par finare tävlingshjul om man har en budget över 30 000 kr. För en cykel i prisklassen 20-25 000 kr passar de utmärkt. På hjulen sitter det kanttrådsdäck. Continental Grand Prix 4000 s. Jag är inte förtjust i kanttrådsdäck. Av någon anledning känner jag mig inte lika stabil på dem. Dock har de vunnit många tester och det finns en hel armé med cykelentusiaster som säger att kanttrådsdäck är bättre än tubdäck.
Det enda, förutom däcken, som jag inte gillar på cykeln är sadeln. Den är för mjuk. Det ligger ett lager med 3-4 mm stoppning i. Min sadel ska vara hård som betong. De flesta håller inte med mig där heller. Men efter alla år i sadeln har jag vant mig vid att sitta på en stenhård sadel.

Ett stort plus:
En mycket viktig detalj på cykeln är att det går att välja hur tung utväxling man vill ha. Det går att få compact-vevparti och det går att få ett standard-vevparti med två eller tre klingor. Likadant kan man välja utväxling på kassetten. Detta är en mycket viktig detalj då ovana cyklister ofta får för tunga växlar samtidigt som vana cyklister får för lätta växlar. Att byta detta i efterhand kostar skjortan.

Sammanfattning:
Den mest prisvärda cykel som finns på marknaden.

Webbplats och internetbutik:

www.canyon.com

Tester i tidningar:

Roadbike 2011

Tour 2012

L’acheteur Cycliste 2012

Kadens 2011

 

3 Comments

  • Tjenare Andreas och ursäkta för extrem seg kommentar på just denna ;)

    Jag är på jakt efter en cykel och hittade just Canyon ultimate cf 9.0 och hittade din sida också.
    Eftersom du tillhör proklassen vad det gäller cyklist då kanske du kan ge ett bra svar om cykeln är bra för nybörjare som tänker satsa på Vätternrundan och triathlon med. Är detta en cykel du skulle rekommendera eller det finns bättre alt som tex ultimate al? Eller komforten skulle bli lidande om man är nybörjare?
    Tycker Canyon har bra priser och verka ha bra bygge enligt många tester ute på nätet.
    Det verka annars som året kommer bli bra för dig Andreas och har intressanta inlägg att läsa tycker jag. Saknar annars lite styrketräningar du bruka köra men det kanske jag har missat?
    Mvh Deniz Kalkan

    • Jag tror att du skulle trivas riktigt bra med en Canyon Ultimate CF. Själv kör jag på Canyon Aeroad som är mer aerodynamisk men också snäppet dyrare. Steget ner till aluminium är större. Materialet är sämre och andrahandsvärdet är betydligt lägre. Det är snarare prestandan än komforten som blir kännbar med aluminium.
      Ovan nämnda passar bra till Vätternrundan. Komplettera med aero-bars till triathlon. Det gör dig betydligt snabbare.
      Canyons priser är bra i och med att de hoppar över distributörer och återförsäljare. Det blir färre som vill ha betalt och priset blir lägre till slutkunden.

      Året har börjat riktigt bra. Träningen ger bra resultat och jag hade inte kunnat ha mycket roligare. Styrketräning kör jag fortfarande. Dock väldigt begränsat just nu då jag periodiserar träningen. Styrketräningen körde jag mer som uppbyggnad under vintern.

      Kör hårt!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.