När jag ändå håller på kan jag komplettera med funktionell ”styrketräning”. Bland elitidrottare är det modernt att träna funktionellt. Numera är det även ett populärt uttryck för motionärer. De tar elitens övningar och kör själva. Syftet med funktionell träning är just att den ska fylla en funktion. Jag undrar bara vad deras vanliga styrketräning är. Ofunktionell? Snarare är det så att den funktionella träningen är ett uttryck för balansövningar. Dessa balansövningar är ofta noga utvalda av elitidrottarna för deras egen idrott och personliga fysik.  Gemene man har ofta viss nytta av dem men eftersom tiden för träning är begränsad för de flesta finns det mycket viktigare träning att utföra. Dessutom har folk en tendens att enbart välja balansövningar istället för annan träning. Det är inte det som är grundtanken. Balansträning är ett komplement. Läs igen. Komplement!

Funktionell styrka för en cyklist?

”Funktionell träning” eller balansövningar är en del av min träning. Jag kör dock dessa övningar när jag finjusterar mitt rörelsemönster nära säsongen. Innan dess kör jag tung styrka med marklyft, benböj, chins med viktbälte osv. Tung styrketräning är inget man behöver öka i vikt av. Under de perioder jag kör tung styrka tränar jag både kondition och uthållighet. Dessutom sköter jag kosten så jag inte går upp i vikt. Jag äter inte mer än jag vill väga.

Det här med långa och slanka muskler är genetiskt. Många tror att fler repetitioner ger längre muskler, vilket är fel. Fler repetitioner ger mindre volym men också mindre styrka. Över 12-15 repetitioner ger mer muskeluthållighet. Under 12 reps ger volym och maxstyrka.

One Comment

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *