Idag ska jag åka in till Palma för att luska ut hur jag får tillgång till velodromen framöver. (För er som inte vet: Velodrom är cykelsportens motsvarighet till löpararena. Det är en rundbana med doserade kurvor där man cyklar varv efter varv.) Under tre månader i vår har jag tänkt lägga en del av intervallträningen på velodrom. Jag lär få en riktigt bra förmåga att hålla högre watt under längre perioder.

I helgen hittade jag ytterligare en velodrom på ön. Denna låg i Ses Salines på sydöstra sidan. Vi åkte förbi en skylt där det stod ”polideportivo”. Det betyder idrottsanläggning. Jag hånade den lilla byn genom att kasta ur mig ”där inne finns det både velodrom och utomhuspool.” Faktum var att det faktiskt fanns det.

Oavsett hur velodromerna i Palma ser ut kommer jag ändå åka hit ut ibland och tjata igång kvällsbelysningen. Hur häftigt vore inte det?

Velodromträning i Ses Salines. Utomhusvelodrom med betong i de doserade kurvorna samt asfalt under resten av varvet. Cykelträningen kommer ske här våren 2013 mellan alla cykelläger och triathlonläger.

Utomhusvelodromen i Ses Salines. Foto: Fabian Bender

Velodrom träning är perfekt i Ses Salines på Mallorca. Andreas Lindén kör cykelpass på velodrom för att bli starkare som triathlet. En utomhusvelodrom är få förunnat. Men på Mallorca finns de överallt.

Den västra kurvan med poolen skymtandes till vänster bakom palmerna. Foto: Fabian Bender

Nu har jag en viktig fundering. Vilken vevarmslängd ska jag ha på mina vevarmar på min bancykel? 167,5, 170 eller 172,5? Jag använder 172,5 på alla andra cyklar men är inte helt nöjd. Ska jag testa 170mm eller rentav testa 167,5 mm? Det jag tränar på när jag kör på velodrom kommer jag även att tävla och träna på när jag kör triathlon eller cyklar utanför arenan.

Andreas Lindén & Ida Carlsson på Randa, Mallorca. Vi rekar banan inför cykelläger Mallorca Runt under 2013

När Ida, enligt egen utsago, blir fånigt, ful eller både och på en bild skyller hon alltid på bilden. Jag säger alltid att i det ögonblicket som bilden togs måste hon sett så fånig ut som hon faktiskt gör på bilden. På bilden ovan blev hon bra. Det som är intressant är dock jag till vänster på bilden. När fick jag så litet huvud? Eller.. När fick jag så stor överkropp? Men som jag brukar säga. Bilden ljuger inte, i det momentet såg jag säkert ut så.

Nu kan jag återigen göra 14 chins. I slutet av veckan klarar jag 15 stycken. Då är det dags att börja träna inomhus med ordentliga vikter och färre repetitioner. Självklart tränar jag fler övningar än chins. Men denna gång valde jag att ha chins som måttstock. När jag kom hem från Lanzarote gjorde jag 6 chins. Det var två veckor sedan. Jag har ingen mirakelkur. Bara en bra grund och ett muskelminne.

3 Comments

  • Intressant diskussion vi kan ta där, vevarmslängd. Gör ett inlägg, eller så gör jag ett…men det kan bli bra att slå kloka huvuden ihop och snacka om saken. Är just nu lite så där på nivån ”ska man ha de bästa vinterdäcken på fram eller bakaxeln på en bil”, olika svar beroende på vem man kollar med, amatör som proffs

    • Helt klart en intressant diskussion. De flesta lägger sina röster på långa vevarmar. Dock har de ingen aning varför. Vanligaste svaret är att den förlängda hävarmen ger bättre resultat. Men det är så mycket som inte räknas med i ett sådant svar.
      Jag kommer att testa flera olika längder. Därefter skriver jag mer om det. Annars blir det bara spekulationer. Förmodligen vettiga sådana, men det är inte säkert att en vettig spekulation är rätt.

      Jag återkommer till det. Eller så gör du det. Länka gärna om du skrivit något om det.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *