Att tävla mot sig själv med egna mål och ambitioner är självutvecklande. En stor del av alla idrottare består av motionärer eller elitmotionärer som med egna tidsmål strävar efter bättre tider, bättre placeringar och finishermedaljer. En mindre del består av elitidrottare eller elitsatsande idrottare som även de strävar efter bättre tider, bättre placeringar och medaljer.

Under en lång tid har jag funderat och studerat den begränsande faktorn hos idrottare och motionärer som misslyckas med sitt mål. Bland elitidrottarna är kampen så hård att skillnaden mellan en förstaplats och en sjätteplats är oerhört liten. Men för en motionär med ett tidsmål är det annorlunda. Faktum är att det sällan är den fysiska begränsningen som sätter stopp för framgången. Här nedan har jag listat de tre vanligaste begränsande faktorerna jag hittat.

  1. Praktiska misstag – Detta kan ofta kopplas til ovana eller oerfarenhet. T.ex. felvallade skidor, punktering på cykeln utan utrustning/kunskap att laga, för lågt intag av mat eller fel mat under och innan tävling.
  2. Mental förberedelse och perspektiv – Utan riktig insikt i vad som komma skall ger sig många in i en tävling och hoppas på hjälp från publik och övriga startande. Men även på de riktigt stora loppen som Vasaloppet eller Vätternrundan kan man hamna helt ensam under långa perioder. Ibland tappar någon motivationen på grund av praktiska misstag vilket leder till stress och fler praktiska misstag.
    En osäker idrottare blir lättare stressad av andra och sig själv. Med lugn och självsäkerhet klarar man de flesta praktiska misstag samt undviker nedanstående misstag.
  3. Sjukdom/skador – I vissa fall kan denna punkt kopplas till ovana och erfarenhet. Men sjukdomar/skador kommer ofta på grund av misstag i den mentala förberedelsen. Motionären, och i många fall även elitidrottaren, börjar räkna och stressa istället för att hålla ett högt perspektiv och tänka klart. Trots väl utförd och kontinuerlig träning kommer nervositeten smygande som en mental tsunami. Stressade och osäkra börjar många träna mer under sista veckorna innan tävling. Överbelastningsskador eller sjukdomar blir då ofta resultatet.

Självklart är det oftast inte en enda punkt som felar. Däremot finns det ofta en punkt där felen börjar och sedan sprider sig. För att undvika misstagen följer här en enkel lista.

  1. Praktiska misstag – Skaffa dig erfarenhet innan din måltävling. Kör mindre tävlingar som träning och inskolning. Skäms inte över det du gör eller för att du är nybörjare. Fråga eller öva tills du felsökt alla områden i din genre. Om du är dålig på att få i dig vätska under en löptävling bör du skaffa egna pappersmuggar och helt enkelt träna på att dricka i farten. Träna på att byta punktering hemma tills du kan göra det under 5 min (mitt rekord är på 1:29 min).
    Ha en bra uträknad plan för mat, dryck, toalettbesök, valla, växlingar etc. långt innan start. Kunskap är trygghet.

  2. Mental förberedelse och perspektiv – Ta reda på vad du ska göra genom att prata med någon som själv gjort det. Gör det du ska göra nästan fullt ut under mindre tävlingar. Lär dig hantera den mentala belastningen när det går tungt. Lär dig uppskatta omgivningen, deltagarna och friheten när det går riktigt tungt. Låt inte praktiska misstag störa dig. Du dör inte av att misslyckas. Stress är en produkt av rädsla som leder till fler misstag. Håll ett stadigt fokus på din ursprungsplan.
  3. Sjukdom/skador – Skaffa dig en objektiv översiktlig plan som du kan återgå till när känslorna börjar bli för starka innan tävlingen. Ännu bättre är om du har någon att rådfråga innan du ger dig in i mer träning innan tävlingen. Faktum är att den viktigaste förberedelsen innan en lång tävling är att vara utvilad.

andreas_innan_tavling

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *