Jag springer ofta på löpband oavsett väder utomhus. Det är inte för att jag är hjärndöd utan för att jag vill ha kontroll över vad jag gör. På löpbandet kan jag justera exakt motstånd och verkligen hålla jämna intervaller. Det är inte tävlingslikt och därför inte helt optimalt när ma tänker specifikt. Men när det gäller att stimulera syreupptagningsförmågan är det optimalt. Utomhus blir alltid vilan för lång om jag väljer backintervaller.
Just nu håller jag på att stimulera syreupptagningsförmågan under en sista kort period inför säsongen. Sedan kommer jag träna mer specifikt.

Idag ökade jag hastigheten från 15,0 km/h till 15,2 km/h. Lutningen är fortfarande på 8%. Jag klarade intervallerna. Men det kändes ordentligt idag. En procent snabbare gör riktigt stor skillnad när jag springer med så hög belastning. Tanken är att jag ska ligga kring 95% av Vo2-max. Jag har överlevt ett pass på 16 km/h med samma lutning. Men då orkade jag inte eftermiddagsintervallerna. Varje decimal måste vara perfekt.

Sedan några veckor tillbaka håller jag i en hel del träningspass för våra lägerdeltagare. Utöver det tränar jag själv och planerar sommaren. Vi vänder och vrider på olika möjligheter. Det lutar åt korttidsboenden på olika håll i närheten av kommande tävlingar. Lite Halmstad, lite Berlin, lite Kalmar, lite Tjörn osv. Vi är även ute efter att hyra boende i Stockholm under en vecka i mitten/slutet av juni. Om någon har tips får ni gärna maila!

Idag ska jag och Ida försöka få ordning på vår andra dator. Under de senaste dagarna har vi delat på en halvt fungerande dator. Imorgon är det en längre cykeltur, några intervaller samt en tapaskväll i Palma som väntar. Lägren går riktigt bra. Alla är mer än nöjda. Det värmer. Till och med jag är nöjd. Jag vill alltid förmedla så mycket jag kan och i år har jag verkligen lyckats bra med det.

Löpband Peguera

2 Comments

  • jag bor i upplands väsby med 27 min pendeltågssträcka till stockholms central. inte säker på om min etta räcker till (har också ett säkert förråd att förvara cyklar i) men mejla om du har fler frågor.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *