Jag får hela tiden in mail med frågor om träningstips. Ibland är det generella frågor om träning och ibland individuella frågor om träning. Då jag får många mail hinner jag tyvärr inte svara på allt, även om jag väldigt gärna vill. Förut försökte jag alltid att svara på allt. Men det tog för mycket från min tid till vila/återhämtning/närhet/kärlek. Framförallt är det frågorna som rör individuella träningstips jag inte hunnit svara på. Jag prioriterar dem inte alls utan ställer dem sist i kön då det är en tjänst som jag och många andra tar betalt för. Om jag svarar på sådana mail är det endast med generaliseringar.

Nu när jag har återhämtningsperiod har jag möjlighet att svara på lite frågor. Därför kör jag igång med en kort tipsserie där ni har chansen att ställa frågor till mig. Jag kommer att välja ett par frågor inom varje ämne och publicera svaren här på bloggen.

Bombardera mig med frågor om ämnen som rör triathlon eller någon av grenarna simning, cykling och löpning. Jag kommer att svara på de frågor jag känner är mest intressanta och/eller de frågor som jag känner att jag har bäst svar på. Frågorna får gärna röra mig och det jag gör. Några individuella tips kommer jag inte att ge. Jag vill svara på generella frågor som alla kan ha nytta av. Däremot går det utmärkt att använda sig själv som exempel i en generell fråga.

Jag kommer att svara på frågorna i fem blogginlägg. Det första skriver jag i helgen. Här kommer de olika datumen samt de ämnen jag kommer beröra. Om jag missat något uppenbart viktigt ämne tar jag gärna emot tips.

v. 39 (helg) – Grundträning och grovplanering

v.40 (tis el. ons) – Specifik träning i de olika grenarna. Jag prioriterar frågor ang. cykling.

v.40 (helg) – Utrustning och materiel. Cyklar, skor, kläder etc.

v.41 (tis el. ons) – Mental träning

v. 41 (helg) – Kost, både till vardags samt under träning/tävling

v.42 (tis el. ons) – Övrigt

Ställ frågorna i kommentarsfältet nedan. Frågor som inte står skrivna här under kommer jag inte att besvara. Markera gärna frågar med en titel så att jag snabbt får en bra översikt om vilket ämne den berör.

Om du skrivit en fråga och skickat via mitt kontaktformulär tidigare men ej fått svar kan du kopiera frågan och klistra in i kommentarsfältet i detta blogginlägg.

Cala Pi, Mallorca, Swimming, Andreas Lindén

Cala Pi, Mallorca

15 Comments

  • Hej. Jag har en fråga angående grundträningsfasens upplägg. Om man, som tidspressad heltidsarbetande småbarnsförälder, vill lägga en bra grund för nästa säsong under årets kvarvarande månader, vilka pass bör man prioritera? Vo2max, styrka, tröskel, teknik osv. Då tänker jag inte på uppdelningen mellan de olika grenarna som ingår i triathlon utan mer allmänt, korta/långa intervaller kontra allmän och grenspecifik styrka. Hur bör fördelningen se ut om man som motionär lägger 5-6 pass i veckan på träning.

    //Erik

  • Hej!
    Jag tänker liksom du att stärka upp kroppen i höst.
    Jag ska köra tunga basövningar och enkla övningar som chins och burpees.
    I kombination med simning som är min sämsta gren.
    Till frågorna: Hur många reps på 1,5ggr kroppsvikten tänker du köra på marklyft och knäböj?
    Har du fler övningar som du anser vara bra till just simstyrka?

    // Marcus.

  • Angående cykel: Vilka specifika styrkeövningar (benböj, olika former av upphopp, utfall, trx etc) är effektiva för att öka styrkan i benen och få utveckling till nästa vår? Ska man köra olika övningar med många reps med egen vikt och kanske kombinera med få men tunga benpress för att bli mer explosiv?
    Eller ska man göra det enkelt och fokusera på intervaller med tunga växlar på cykeln bara?
    Vad känner du själv ger bra utveckling som är värt att lägga ner tid på?

    Är det verkligen värt att köra tex 3h spinning för att få i sig mängd? Det jag menar är det nödvändigt för att utveckla uthållighet som du har nytta av under våren? Jag är i huvudsak motionär som vill ha en jämn topp över hela säsongen. Det hinns inte med tillräckligt mycket med träning för att på riktigt bryta ner kroppen som elit gör.

    Jag är en liten cyklist på 170cm och ca 65-66kg som vill få upp styrkan men planerar även att gå ner till 63 utan att det ska påverka min befintliga styrka men öka min prestanda.
    Jag gillar köra kuperade cykellopp och om möjligt triathlon med kupering.

  • Skriv gärna lite om formtoppning.
    Tycker att det är svårt att veta hur hårt och hur nära inpå tävlingar man ska träna.
    Kände mig själv pigg på vår tävlingarna, trots betydligt mindre träning än på tävlingar på sen sommaren då jag känt mig seg.
    Tack för i övrigt bra blogg
    Mvh
    Christian

  • Snarlik fråga som ovan en bit.
    Vad prioritera i grundträningen fram till jul/nyår typ, ska det vara mängd/tröskel/Vo2 eller en blandning och isåfall hur ser den blandningen ut (cykel) – Träningstid 10h/vecka (för enkelhetens skull)

  • Hej Andreas. Kul initiativ med frågestund! Skriv gärna något om din periodisering, vilka cykler du kör med ”lätta” och ”hårda” veckor. Om hur du tänker på det under grund/lågsäsong resp. tävlingssäsong. Själv har jag svårt att planera någon hållbar periodisering, det blir mest som det blir och möjligen formtoppar jag två gånger per år till vårpremiären och någon måltävling i slutet av sommaren.

    Hälsningar,
    Daniel

  • Kul ide ! Kan du inte skriva om hur du skulle lägga upp simpass för ironman distans. Vad är viktigt att fokusera på. Typ av intervaller osv. Även bra teknikövningar hade varit intressant.

  • Hej Andreas!

    Vad är mental träning och mental styrka för dig?

    Över en ettårsperiod vad är din erfarenhet av de olika faserna (tex under grundträning, under formtoppningen, under de själva viktiga loppen i triathlon) som du gått genom?

    Och hur ser du att det brukar se ut för oss som bor i sverige som ju har väldigt åtskilda årstider? Hur får man till en positiv tankespiral (att få självinsikt över sina grundvärderingar -helhet, kost och hälsa, beteenden, intentioner) även i typ snöoväder…

    Sist, har du tips om mentala knep vi kan ta till oss om trots allt saker och ting inte går exakt hur vi hade tänkt oss och om träningen måste nedprioriteras (t.ex vid sjukdom, vid energiobalans (att vägga), om logistiken hemma (vardag, heltidsjobb, barn&familj, kärlek, träningsfri semester ;) )

  • Hej!

    Du har tidigare skrivit om veckor där fokus ligger på att öka din syreupptagningsförmåga. Jag undrar hur många ”Vo2-max-pass” du kör på en sådan vecka, ex dina löpbandspass. Dvs hur många tycker du att du pallar, utan att det sliter för mycket på en vecka?

  • Grovplanering och typ av träning under uppbyggnadsfas.

    Hej!

    Hur specifikt tränar du under din grundträningsperiod och hur länge varar den? Vad prioriterar du i första hand när det gäller vo2max eller uthållighet? Förändras detta ju närmare säsong du kommer? När börjar du den mer tävlingsförberedande delen?

    Kort och gott vilka är ingredienserna för en lyckad grundträning för dig? Vad är nytt och vad liknar tidigare år?

    Kör hårt!

  • Hej Andreas, nästa år fyller jag 40 och jag ska satsa på att det blir det året jag går under 40min på 10km löpning (41.06 pers och det var i år). Jag tycker mig vara hyfsat tränad samtdigt blev jag hejdundrade frånåkt på Cykelvasan av mitt grabbgäng och fick ta en del skit då jag anses som den som tränar i gänget, de flesta slog mig med en halvtimma, 3.50-4.20 Så nu har jag börjat cykelträna och letar liksom några andra frågeställare efter ett bra vinterupplägg där jag vill kombinera cykel/löp (och lite gym). Med heltidsjobb/skolbarn m.m. så är såklart tiden begränsad men ca 5 pass fördelat på lika många timmar i veckan är det jag har att röra mig med.

    • Hej Martin,

      Denna fråga tolkar jag som mer individuell än generell. Jag har berört ämnet med prioritering och periodisering lite generellt. Hoppas det ger dig ett litet svar på din fråga i alla fall. Annars är du välkommen att kontakta mig. Som tränare kan jag definitivt hjälpa dig och jag har i oktober en plats kvar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *