Canyon Aeroad CF 9.0
Under de senaste åren har jag tävlat och tränat på cyklar från Canyon. Den första cykeln jag fick var min Canyon Aeroad. På min Aeroad kör jag framförallt duathlontävlingar och ibland även triathlontävlingar på olympisk distans. Den passar utmärkt för mig som triathlet i och med dess aerodynamiska ram samt dess geometri som passar en aggressiv och aerodynamisk sittposition.
Det enda jag ändrat på linjecykeln är vevarmslängden och ibland hjulen när jag ska tävla. Jag har även monterat ett triathlonstyre på cykeln som jag använder under triathlon och duathlontävlingar.
Specifikation för min Canyon Aeroad CF 9.0
- Ram – Canyon Aeroad
- Framgaffel – Canyon Aeroblade SL
- Växelgrupp – Shimano Dura-Ace
- Hjul – Mavic Cosmic Carbone
- Sadel – Selle Italia SLR
- Styrtapp – Ritchey WCS
- Styre – 3T Zefiro LTD (Ritchey WCS, original)
- Pedaler – Shimano Dura-Ace
Förändringar
- Tävlingshjul – Zipp 808
- Vevparti – Sram Red 170 mm (kortare vevarmar än original)
Vikten för min Canyon Aeroad var 6,9 kg med Zipp 808 inför cykel-SM 2013. Jag vägde cykeln utan pedaler, flaskställ och triathlonstyre.
Kostnaden för årets modell av Canyon Aeroad CF 9.0 är 36,900 kr. Priset är lägre än samtliga konkurrenter då Canyon valt att sälja via direktförsäljning istället för att ha flera mellanhänder som ökar kostnaden.
Läs mer om min Canyon Aeroad CF 9.0
Canyon Speedmax CF 9.0 PRO
Min andra cykel är den som jag är helt frälst i. Sedan jag fick min Canyon Speedmax i våras har jag börjat ifrågasätta allt annat. Är däcken tillräckligt lätta? Rullar 23mm breda däck sämre än 25mm breda däck? Blir jag snabbare av att hålla ihop händerna längst fram i styret? Är jag tillräckligt snabb för att få cykla på en Canyon Speedmax?
Det var på min Canyon Speedmax som jag trampade runt Tjörn Triathlon (Halv IM, 90 km cykel) på 2:05. Jag kände mig inte helt hundra och var missnöjd med min kraftinsats. Lyckligtvis var jag aerodynamisk. Riktigt aerodynamisk. Det har också gjorts tester på att Canyon Speedmax CF har bäst aerodynamik bland alla tempo och triathloncyklar (delat med Cervelo P5).
Lägstavikten för min Speedmax mätte jag i somras inför SM i cykel. Då vägde den 7,3 kg utan pedaler. Då hade jag kortat ner vevarmarna till 165mm och bytt till en sadel helt utan stoppning.
Specifikation för min Canyon Speedmax CF 9.0 Pro
- Ram – Canyon Speedmax CF
- Framgaffel – Canyon AeroFork CF (med integrerad frambroms)
- Växelgrupp – Shimano Dura-Ace elektronisk
- Hjul – Reynolds Strike
- Sadel – Selle Italia Tri
- Styrtapp – Canyon TT
- Styre – Canyon Integrerat tempostyre, utan drop
- Pedaler – Shimano Dura-Ace
Förändringar
- Tävlingshjul – Zipp 808
- Vevparti – Sram Red 165 mm (mycket kortare vevarmar än original)
- Sadel – Selle Italia Optima Teknologika
- Tidigare körde jag på tubdäck A.Dugast men bytte till Zipp Tangente Kanttråd (open tubular) eller Continental Grand Prix TT beroende på banprofil
Specifikationen idag skiljer sig en del från när bilderna togs i somras. Jag har numera likadana dekaler på fram och bakhjulet. Inte heller kör jag längre med dischjul. Jag trivs bäst på Zipp 808 Firecrest carbon clincher. Inför säsongen kommer jag även att ha ett par aerodynamiska ovala framklingor från Stronglight.
Hej Andreas,
Har precis köpt en Canyon Aeroad och undrar om det går och sätta på tempobågar på styret? Frågar pga att styret är platt och kräver annorlunda infästning.
Hur fick du till det?
Tack på förhand!
Hej Mehdi,
Ledsen att jag helt missat din kommentar. Men ja, det går det att göra. Om det är ett vanligt runt styre så kan du köpa det i de flesta butiker. Ifall det är ett ”ovalt” aerostyre måste du dock beställa det från Canyon då endast de har en specialbyggd tempobåge för den styrformen.
Du hittar båda varianterna här: https://www.canyon.com/sv/accessories/?category=3204
/Andreas