Jag har träffat många som är vansinnigt noga med sin kost men som glömmer bort träningen. De äter regelbundet, varierar kosten och inkluderar allt de behöver. Träningen sköter de också galant. Enligt dem. Fyra gånger i veckan går eller springer de i maklig takt i 60 minuter.

De är förblindade av sin besatthet i näringslära och ser inte att träningen de sköter är enformig och ineffektiv. Att träna likadant hela tiden är som att enbart äta potatis. Visst kan man hålla en bra vikt och en skaplig hälsa genom att äta bra. Men varierar man inte sin träning blir man fysiskt oduglig, oavsett kost.
Tänk er att ni tankar världens mest avancerade motor med världens mest avancerade bränsle. Men ni använder den bara till tomgångskörning. Bränslet som går åt dunstar bara bort. Funktionerna i motorn rasar. Den rostar och kan inte accelerera eller nå toppfart. Ett jämnt lugnt tempo är det enda som fungerar för den.

Fortsätt äta optimalt men börja använda kroppen till det den är skapt till. Jag anser att alla bör träna fem gånger i veckan. Varierat! Det räcker inte att röra på sig.

Här är mitt tips på en träningsvecka för optimal hälsa:

1h löpintervaller med inslag av minst 95% av maximal kapacitet. Kör dem som naturliga intervaller och låt belastningen ske där det är jobbigt att springa. Eller kör dem utefter ett intervallschema framtaget av en tänkande varelse. Se till att få 12-20 min i 95% av max, 20 min i 80% av max och resterande i lugnt tempo.

1h simning, klättring eller liknande. Simma dock inte bröstsim. Det är ett värdelöst simsätt i fysisk perspektiv. Simma crawl, ryggsim eller fjäril.

1 pass tung styrka, träna med få repetitioner 5-12 reps är lagom. Upprepa alla övningar i två set. Ytterst få har nytta av att köra tre set.

1 pass lätt styrka. Fler reps, mer fokus på teknik och koordination.

2h löpning/gång. Gå, spring eller gå/spring i 2-3h.

Ett pass per dag. Ha två eller tre träningsdagar mellan varje vilodag. Styrkepassen bör köras med några dagars mellanrum. Ät noggrant, det behövs med ett krävande träningsschema. Efter några månaders träning kan styrkepasset med många reps bytas ut mot ett tungt styrkepass till.

Med 6 timmars träning per vecka kan man bli fantastiskt vältränad, snygg och pigg. Det är ingen avancerad träning. Kostnaden är inte hög och tiden är obetydlig. Alla har tid men prioriterar fel saker. Knepet kallas kontinuitet. Gör alltid detta. Inta bara i en månad eller fram till sommaren. Det räcker inte. Faktum är att min egen träning utgår från ovanstående mall. Jag tränar mer och betydligt hårdare men det finns många likheter.

3 Comments

  • Fan! Äntligen någon som verkligen säger hur det verkligen ligger till. Jag känner hur många som helst som sköter sin kost überbra och som ändå inte har snygga kroppar (vilket jag förutsätter att de faktiskt vill iom att de tränar oxå) och som tror att 3 ggr i vekcan, en timme åt gången räcker för att bli riktigt snygg (vilket är det de flesta vill, tro det eller ej)
    Tror man att tre timmar i veckan träning gör skillnad när man sitter 40-45 timar framför datorn eller skrivbord så är man desillusionerad. Jag sköter inte min kost så jättebra alltid, äter sötsaker nästan varje dag men tränar ofta och smart. ser väl inte ut som herkules, men långt bättre än många andra som har en jättenoga kosthållnig. Träning är det viktigaste, och VAD och HUR man gör är otroligt viktigt!

  • Jonatan: Nu är du iofs ute och cyklar lite. Tre timmar kan räcka otroligt väl, det är snarare en fråga om vad man gör med det tre timmarna som avgör! Dem tre timmarna kan räcka till sex stycken intensiva halvtimmaspass vilka med rätt innehåll utan överdrift skulle räcka för att slimma till vem som helst!

  • vi är iförsig inne på väldigt individuella råd när man snackar om hur mkt man bör träna osv. Håller med dig om att de flesta skulle få mkt bra resultat av 3 timmars träning bestående av intervaller (även om jag tvivlar på att många förutom regelbundna konditionsutövare orkar köra sex intervallpass i veckan), men de flesta tränar inte så effektivt, utan det är lite maskiner eller fria vikter i gymet (utan att verka vilja ta i särskilt mkt), nåt gruppträningspass och stretching som verkar vara normen. Jag generaliserar självklart, men det är sällan jag stöter på folk som är väldigt vältränade som tränar endast tre ggr i veckan. Fast nu var ju inlägget om optimal hälsa, och då kan tre timmar räcka väldigt väl om man planerar det bra och håller en långsiktig planering.
    jag tänkte lite längre, typ drömkropp á la beach 2012 och då är det ju lite mer som krävs.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *