Igår fick Ida äran att köra servicebil efter mig mellan Bunyola och Valldemossa. Hon behövde se vägen däremellan för att kunna vara en utmärkt servicebilschaufför under dagens företagsevent. Jag behövde träna. Kombon var utmärkt.

Jag fick till flera bra intervaller på vägen mellan Bunyola och Deia. Tanken var egentligen att cykla till Soller. Men från Deia är det nerför nästan hela vägen. I god tid till utförskörningen drabbades jag av en förfärlig regnskur. Därför kastade jag in cykeln i bilen och körde till Port de Soller för en rejäl lunch. Att cykla utför en backe bara för ”att man bestämt det” är inte disciplinerat eller viljestarkt. Det är svinhalt, svinkallt och negativt för träningseffekten.

Min puls är inte längre konstig och jag har inga problem att trycka på. I onsdags sprang jag 8km varav 5km på 20min. Det kändes bra i kroppen. Att hålla 4min/km kändes väldigt lätt. Till skillnad från måndagens 110 slag i minuten hade jag igår ca 160 slag i minuten. Det är helt normalt för mig i min nuvarande form.

Idag fick jag till mitt första simpass sedan jag åkte från Sverige. Astmaproblem var i princip helt borta när jag vaknade. Fyra minuter senare var jag i bassängen.

Snart ska jag iväg och guida en cykelgrupp i Soller. Det är ett företagsevent som jag blivit anlitad som guide till. Jag gör sådant lite då och då när det passar. Imorgon gör jag samma sak fast längre. Därefter tränar jag för fullt inför säsongen. Jag lär köra en hel del löpbandsintervaller och simma väldigt många längder i utomhusbassängen. Nästa söndag kommer dessutom min grymnasievän Jeff Frydenlund hit. Han ska vara ledare på MTC’s träningsläger och samtidigt vara här själv för träningsläger i nästan 3 veckor.

cykeltur-valldemossa

andreas-cyklar-valldemossa-3

andreas-cyklar-valldemossa

 

2 Comments

  • Hej Andreas,
    Jag följer din blogg och uppskattar dina tankar och åsikter kring träning och kost. Jag ser att du kör på samma Reynolds hjul som jag och tänkte därför höra vilka bromsklossar du använder? Jag använde Reynolds egna klossar för kolfiberhjul förra året men hade problem i vått underlag. Det greppade helt enkelt inte vid kraftiga regnskurar. Har du haft samma upplevelser. Tänkte testa swiss stop i år. Har du erfarenhet av dom?

    • Tjenare!

      Jag kör med Zipp’s bromsgummin för kolfiberhjul. Tidigare har jag åkt med Swiss Stop. Tror faktiskt att det är samma bromsgummin med olika logo. Båda fungerar utmärkt. Bromsverkan är sämre i vått väglag. Men det bör inte vara uselt.

      Det kan vara så att du råkat få Reynolds vanliga bromsgummin för alufälg. De tar väldigt dåligt på kolfiber.

      Hoppas du hittar ett par som fungerar!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *