Jag får så ofta frågan av andra hur en ”typisk träningsdag” ser ut. Det är en hopplös fråga som är omöjlig att svara på. Jag förstår tanken med frågan. Det är ju intressant för någon som inte är insatt i triathlon och träning att veta hur jag tränar. Men problemet är att jag tränar väldigt olika från dag till dag, månad till månad och block till block.

Men den här dagen känns ändå som en ganska typisk träningsdag. Jag har inte gjort något som sticker ut, tränat särskilt långt, kört extremt intensivt eller studsat mellan tusen olika pass.

08:00 – Uppstigning och frukost

Enkel frukost med havregryn, müsli och mjölk. Relativt mycket för en normal människa. Men för mig helt normalt.

08:30 – Arbete

Jag mailar med mina coachingadepter och ser till så att alla mår fint och tränar rätt.

10:30 – Cykling

Jag började dagen med att cykla. Se Strava-filen nedan för att läsa mer om passet. Det är i princip bara siffror och statistik. Men det finns faktiskt många som går igång på det också.

12:15 – Löpning

Efter cyklingen sprang jag till Ciuidad Jardin och tillbaka. Jag trodde att Ida var iväg på jobbuppdrag i Molinar och sprang förbi för att få en puss och ett glas vatten. Hon var inte där men jag fick ändå ett glas vatten.

Löpningen var 8km varav en intervall på 2,5km i 3:50min/km. Därefter joggade jag lite (och drack vatten) innan jag sprang 3km tillbaka igen med samma fart. Som avslutning joggade jag hem via katedralen i lätt tempo.

Löpning Palma de Mallorca

Syftet med cyklingen var att trycka på tröskeln under kortare perioder. Men även att trötta ut mig något inför kommande löpning. Den avslutande löpningen var mest ett test för att se ifall mina vader skulle hålla för lite mer löpning utomhus i halvfart.

Canyon Speedmax CF Mallorca road

Bilderna är inte från dagens pass utan från pass jag gjorde 2012 och 2013. Men bildplatserna är korrekta.

13:00 – Vila/äta/prata med Simon

Simon ringde mig och berättade om bikarbonatets tendens att öka signaleringen. Inte intressant för någon annan än mig och Simon. Men det var spännande info som kan användas rent praktiskt av mig, i 5 år, och sedan av alla andra när de också kommer på att det är bra.
Under tiden åt jag pasta och lite annat gott.

15:30 – Arbete

Jag skrev några mail till och överanalyserade (det gör jag alltid) mitt cykelpass. Passade även på att maila några coachingadepter igen. Jag brukar försöka svara/skriva mail två gånger om dagen.

17:30 – Simning

Under den sena eftermiddagen simmade jag 500m. Jag har haft lite bekymmer med en axel och stel nacke. Därför simmade jag kort för att testa hur jag reagerade på simningen. Det gick fint.
Simhallen ligger 25m från lägenheten. Praktiskt att aldrig behöva gå särskilt långt för att simma. Mina långa pass kör jag i en utomhusfemtia. Men mina korta ”fulpass” kör jag i bassängen bredvid. En varm och stökig 25a inomhus.

Son Hugo, Palma de Mallorca

Utomhusfemtian Son Hugo (Palma)

18:00 – Krama Ida, äta och blogga

Ida kom hem samtidigt som jag precis hunnit duscha och byta om. Hon åt lite och jag höll henne sällskap (samtidigt som jag passade på att äta lite igen). Efter att Ida tröttnat på mina berättelser om Strava-KOM och bikarbonatets betydelse för signaleringen lämnade hon mig till att skriva allt i bloggen.

19:00 – Middag

Vegetarisk linssoppa med potatis och annat gott som finns i kylen.

20:00 – Pinchos på stan/promenad/musik

Fördelen med att bo mitt i centrala Palma är att det alltid finns pinchos 30 sekunder bort. Tyvärr har Barfarina slutat servera crepes för 1€ styck. Sedan dess sjönk min besöksfrekvens från varje vecka till aldrig.
Om det inte blir pinchos kan det eventuellt bli en promenad. Bra för återhämtningen. Här finns också en hel del att se och uppleva.
Troligtvis blir det gitarr hemma i soffan istället för pinchos. Dels är jag lat. Men jag försöker också lära mig att sjunga (spela kan jag redan). Jag gör framsteg men har en bit kvar.

portixol-may-7

Sammanfattning

Detta var inte någon särskilt hård dag. Men heller ingen särskilt lätt dag. En mellandag helt enkelt. Och om jag ska beskriva hur jag tränar ”vanligt” kanske det är bäst att berätta om en mellandag.
Hade jag känt mig helt okej i både vader och axel hade jag sprungit ca 4-5km till och simmat 1500-2000m till.

Visst gick cyklingen rätt snabbt. Men jag cyklade varken långt eller hade någon att vänta på. Min snitthastighet blir relativ hög, trots den kuperade banan, då jag är snabb utför och kan varenda kurva på hela rundan.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.